I en artikel som egentligen handlar om näringsminister Ebba Busch använder även Amanda Sokolnicki (21/12) en del dåliga formuleringar om Northvolt. Tyvärr är de också vilseledande.
Först drar hon slutsatser om det framtida händelseförloppet. När den europeiska bilindustrin pausade sina elbilsplaner drogs Northvolt in i en utmanande situation. I november påbörjade företaget frivilligt en amerikansk omstrukturering. Den processen går framåt och verksamheten går som vanligt. Även under jullovet pågår produktion i vår fabrik i Skellefteå.
Det skulle vara mer rättvist för att ta det längre perspektivet: Naturligtvis kommer även den europeiska bilindustrin att genomföra elektrifiering. Northvolt är väl positionerat för detta. I Västerås driver vi Europas ledande FoU-anläggning för batterier, i Skellefteå Europas första inhemska storskaliga battericellsfabrik. Vi levererar redan fantastiska produkter till nöjda kunder. Vi har inte skalat upp produktionen så mycket som vi hade önskat, men vi har kommit långt. Sokolnicki varnar för att “beroendet av Kina dramatiskt ökar säkerhetsriskerna”. Det behöver dock inte vara så om Europa bara har viljan.
För det andra hävdar Sokolnicki att vår avgångna VD är “en av få vinnare i den här historien”, förmodligen med hänvisning till det faktum att han under 2019 och 2021 sålde ungefär fem procent av sina aktier och sedan fortsatte att investera i företaget. De senaste utmaningarna har tyvärr fått negativa konsekvenser för vissa anställda och leverantörer. Men Northvolt – vars miljardinvesteringar i Sverige till 99 procent var privatfinansierade – har redan genererat skatter och jobb som utan tvekan gör företaget till en nettoinkomst för Sverige.