Generation Z har en ny favorit:
Guinness.
Den uråldriga stouten är hajpad i Storbritannien – vilket leder till ölbrist och rekordförsäljning.
– Vi producerar mer än på 265 år, säger en talesperson för ägarföretaget Diageo.
Förr förknippades det främst med “äldre män och rugbylag”, den irländska stouten.
Men efter en framgångsrik strategi för sociala medier – och med lite hjälp från kändisar som influencern Kim Kardashian, artisten Olivia Rodrigo och skådespelaren Jason Momoa – har Guinness skaffat sig en ny publik.
Numera är öl även en favorit bland kvinnor och unga, inklusive generation Z (personer födda ca 1995–2012), skriver The Guardian.
Guinness ägare: “Exceptionell efterfrågan”
Den nyvunna populariteten har lett till rapporter om att Guinness är en bristvara, eller till och med tar slut, på några brittiska pubar inför jul.
Det rapporterade BBC i början av december.
Alkoholkoncernen Diageo, som äger det irländska ölmärket, talar om “exceptionell efterfrågan”, särskilt de senaste veckorna, och har därför begränsat hur stora leveranser de brittiska pubarna kan beställa. Bryggeriet i Dublin sägs köra för fullt, samtidigt rensar Guinness sina reserver, skriver The Guardian.
Dessa lager är vanligtvis öronmärkta för irländska öldrickare.
– Vi producerar mer Guinness idag än vad vi har i vår 265-åriga historia, säger en talesperson för Diageo enligt The Guardian.
Utmaningen: Dela G
En annan sak som har bidragit till den skyhöga efterfrågan på stouten är dricksutmaningen “split the G”, som består i att ta en klunk så stor att linjen mellan ölen och skumkronan hamnar mitt i G:et på traditionella Guinness-glasögon.