Mario Draghis rapport varnar för att Europa halkar efter USA och Kina när det gäller produktivitet och innovation, särskilt inom digital teknik. Han lyfter dock fram Sveriges techsektor som dubbelt så produktiv som EU-genomsnittet. Här finns en möjlighet, men har Sverige viljan och förutsättningarna att leda Europa i techracet?
Sverige har över tid varit en stark global technation med en tradition av samarbete, innovation och entreprenörskap. Vår historiskt starka telekom- och bredbandsposition lade grunden för tekniska framgångar som Klarna, Spotify och Skype.
Under det senaste året har den svenska teknikindustrin, har liksom andra branscher drabbats av en svag ekonomi och hög inflation, vilket har orsakat varsel- och tillväxtproblem. Teknikbranschen fortsätter dock att växa, om än i långsammare takt, enligt en ny rapport från Techsverige. År 2023 producerade branschen varor och tjänster för över 1 100 miljarder kronor, stod för 12 procent av Sveriges export och bidrog med cirka 350 miljarder kronor till BNP.
Teknikbranschen förväntas växa med mellan 18 och 25 procent fram till 2027 och förbli en tillväxtmotor. Det kräver dock hög efterfrågan och en ökad ambitionsnivå inom områden som AI, 5G, molntjänster och cybersäkerhet samt en balanserad löneutveckling som stärker Sveriges attraktionskraft för företag och investeringar. Enligt Draghi kommer 70 procent av världsekonomins nya värden att skapas digitalt under de kommande tio åren. Branschen är en accelerator för den sociala ekonomin med exempel som smarta elnät, uppkopplade industrier och AI inom vården.
Vi kan dock inte lita på historiska framgångar eller ta tillväxt för given. Att runt 30 procent av Europas snabbast växande företag flyttar sina huvudkontor utanför EU visar på otillräckliga förutsättningar för tillväxt. Sverige förlorar på områden som är centrala för att utveckla företag, det mest uppenbara är tillgången till riskkapital och regelbördan. Sverige har fallit från plats 9 till 28 i ett attraktivitetsindex för riskkapital. Ökad regelbörda och kostnader för byråkratin har fått Sverige att sjunka från 12:e till 16:e plats i en global ranking av affärsregler. Andra länder satsar mer på kompetens och digital infrastruktur med högre ambitioner än Sverige.
Regeringen är ännu inte klar digitaliseringsstrategin för Sverige. AI-kommissionens rekommendationer väntar på åtgärder. Den tillträdande EU-kommissionen arbetar med att analysera och diskutera Draghis rapport om EU:s utmaningar och möjligheter. Medvetenheten om problemet finns, men åtgärder krävs.
Kan techlandet Sverige återigen bli en ledstjärna för Europa i det globala techracet? Ja, det kan vi – och vi borde ta tillfället i akt. För att klara detta bör regeringen:
1. Öka ambitionerna och visa ledarskap med tydliga mål och resurser. Utrusta Regeringskansliet med ett techkontor med nära koppling till näringslivet och säkerställa uppföljning av den kommande digitaliseringsstrategin.
2. Förbättra investeringsklimatet för digital infrastruktur med mindre reglering och tydliga spelregler utan osund konkurrens från offentliga aktörer.
3. Minska regelbördan och gör det enkelt för företagare att göra rätt. Satsa resurser på förenkling och ge tydligare vägledning om hur företag ska tillämpa regelverk.
4. Öka tillgången på kompetens genom att göra STEM-satsningar, höja ersättningsnivån för högskoleutbildningar inom bland annat AI och cybersäkerhet samt införa skatteavdrag för företagens kompetenssatsningar.
5. Stärka tillgången på kapital med en attraktiv investeringsmiljö med starka kopplingar mellan akademi och industri, uppmuntra anställdas ägande med konkurrenskraftig beskattning och underlätta attraktion av talang och arbetskraftsinvandring.
Techlandet Sverige har ett imponerande CV, något vi ska vara stolta över men också vårda, utveckla och investera i. Vi måste höja våra ambitioner och agera för att återta vår plats bland techstjärnorna.
Leif AlamaVD, CGI Sverige
Charlotte ErikssonVD, Softronic
Sofia GerstenfeldVD, Visma Enterprise
Carl-Johan Hamiltongrundare och vice VD, Ants AB
Anna Kleine, VD, Fellowmind Sweden
Lars Kry, VD, Nexer Group
Jenny LindqvistSenior Vice President och chef för marknadsområde Europa och Latinamerika, Ericsson
Bjørn Ivar MoenVD, Telenor Sverige
Yashar MoradbakhtiVD, Lingio
Anders OlssonVD, Telia Sverige
Per Valentine, VD och koncernchef, Knowit, och styrelseordförande, TechSverige
Linus WallinVD, Atea Sverige
Sophia WikanderVD, Microsoft Sverige
Åsa Zetterbergförbundsdirektör, TechSverige
Vahid Zohali, VD, IBM Sverige