Idag opererar Kinas fiskeflotta från Stilla havet till Atlanten och Indiska oceanen. Det är en systematisk, statligt subventionerad verksamhet som skapar miljontals jobb, stora vinster, mat till befolkningen och en eftertraktad exportprodukt.
Omkring 1 000 miljarder kronor är vad den kinesiska fisk- och skaldjursmarknaden beräknas ha en årlig omsättning, enligt Statistaen global företagsdatabas med statistik inom 170 branscher.
Det är dock oklart hur många fartyg den kinesiska fiskeflottan består av. 3 000 eller 6 000 fartyg för fiske i avlägsna vatten? Uppgifterna varierar som mycket annat när det gäller globalt fiske. Vilket ger en fingervisning om hur mycket som pågår bakom kulisserna i branschen.
Runt 75 procent av världens stora fiskefartyg går inte att följa på internationella sajter som spårar fartygstrafik.
Bristen på transparens gör det svårt att ta reda på varifrån fångsterna faktiskt kommer. Och under vilka omständigheter fisket bedrivs. Förhållandena ombord är ibland fruktansvärda. Besättningar vittnar om hur de tvingades till slavarbete.
En händelse 2017 skadade Kinas rykte avsevärt. Ett kinesiskt lastfartyg stoppades sedan i vatten nära Galapagos skärgård, vilket utlöste stora protester i Ecuador. Lasten bestod av över 7 000 hajarvars fenor anses vara en delikatess i Kina. Besättningen greps och 16 av dem dömdes till ett års fängelse.
Steve Trent, direktör och grundare av Environmental Justice Foundation, EJF, baserad i London, har tillbringat många år med att granska den kinesiska fiskeflottan som verkar i vatten långt hemifrån.
– Vi har funnit att det är ansvarigt för ett unikt allvarligt, systematiskt, illegalt fiske och kränkningar av mänskliga rättigheter.
– Kina sticker ut på två avgörande områden: dels är landets fiskeflotta den överlägset största i världen, dels är sannolikheten att Kina jämfört med andra gör sig skyldig till illegalt fiske mycket högre. , fortsätter Trent.
Fenor skärs av hajar, delfiner dödas för att användas som bete för hajar, fiske sker i begränsade områden och illegala småmaskiga nät används. Det är vardagliga händelser, enligt miljöorganisationens grundare.
Han förlitar sig på information från långtidsintervjuer med besättningar, fartygsspårning, handelsstatistik och information från whistleblowers.
– Det är en öppen fråga om den kinesiska fiskeflottans illegala verksamhet är aktivt iscensatt av Peking eller om myndigheterna helt enkelt blundar för dem. Men när övertygande bevis har presenterats för att statligt subventionerade kinesiska fiskeföretag ägnade sig åt illegalt fiske, har det vanliga svaret från Kina varit att omedelbart avfärda bevisen.
Kina anser sig vara en ansvarsfull fiskenation. Mycket av det Kina gör är inte heller olagligt. Och argumenten för att fortsätta låter som de som används i debatten om klimatutsläpp. Under 1900-talet var det fiskeflottor från väst som dominerade världshaven och bidrog till att skapa dagens problem.
Svårigheten, enligt EJF, är att fisket är oreglerat och omöjligt att kontrollera på öppet hav. Samtidigt har efterfrågan på fisk och skaldjur i världen fördubblats sedan 1960-talet. FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation varnar för att en tredjedel av världens fiskbestånd exploateras på nivåer som inte är hållbara.
Jumbo bläckfisk, som också kallas Humboldtbläckfisk, som kan bli två meter lång och väga 50 kilo, fiskas nu intensivt av Kina utanför Sydamerikas Stillahavskust. På dagen lever den på mellan 200 och 700 meters djup. På natten kommer den upp till ytan för att mata.
Lokala fiskare i Peru förlorar sina jobb när fångsterna av jumbobläckfisk sjunker.
Kinas utrikesdepartement har förnekat att den kinesiska fiskeflottan ligger bakom minskande bestånd i Peru – och påminner istället om att Perus egen regering skyllde nedgången på förändringar i havstemperaturen.
Bläckfisk är känsliga för temperaturförändringar i vattnet, men det är överfiske som är boven i dramat, förklarar biologen Juan Carlos Riveros, vetenskaplig chef för Peru Oceana, en naturvårdsorganisation baserad i Washington.
– Den kinesiska fiskeflottan består av 300 fartyg som verkar på internationellt vatten. Dessa fartyg fiskar dag och natt och kan ta ombord stora fångster av bläckfisk. Den lokala fiskeflottan i Peru växer också, men arbetet görs manuellt.
Sedan 2022 har båda länderna tillsammans skördat mer än en miljon ton jumbobläckfisk per år, enligt Juan Carlos Riveros.
Att Kina kan fiska i industri skalan beror på fartyg som Ping Tai Rong Leng 1, ett kyllastfartyg, byggt 2017. Det är 108 meter långt och tillhör fiskeföretaget Ping Tai Rong Ocean på Kinas östkust.
Ping Tai Rong Leng 1 har kapacitet att lasta ombord och frysa över 7 300 kubikmeter fisk. Men det finns också plats för bränsle och förnödenheter till fiskebåtar – som därmed kan lasta över sina fångster och fylla på förråden. Konsekvensen är att de inte behöver slösa tid på hamnbesök och kan fortsätta fiska månad efter månad.
Under 2024 har Ping Tai Rong Leng 1 gjort tre längre turer för att plocka upp fisk från totalt 89 mindre fiskebåtar vid 119 olika tillfällen, enligt data från Global Fishing Watch. Det är en ideell organisation som samlar in lokaliseringsdata för fartyg inom fiskeindustrin som kan spåras.
Det kylda lastfartyget kommer att lämna hemmahamnen Zhoushan i december 2023 och bege sig ut i Stilla havet. På sin första resa den 18 februari förra året lade fartyget till mitt i havet med Rong Ye 119, en fiskebåt, som, enligt uppgifterna, inte har varit i en kinesisk hamn sedan 2020.
De två fartygen har ytterligare ett möte den 14 september mellan Påskön och Chiles kust.
Vid minst 117 andra tillfällen under 2024 har denna enda kinesiska kylmaskin stått till tjänst för andra fiskebåtar. Global Fishing Watch har listat över hundra liknande lastfartyg, som seglar under kinesisk flagg, men ingen är lika aktiv som Ping Tai Rong Leng 1.
Numera verkar kineser fiskefartyg även under andra nationers flagg. Tidigare stängde de ofta av transpondrar, blev osynliga och smög sig in på till exempel Argentinas territorialvatten.
Efter kontroverser började Argentina ge fisketillstånd till kinesiska båtar. De två första försågs med den argentinska flaggan 2017, men ägdes av det statligt ägda kinesiska företaget CNFC. Idag kontrollerar Kina minst 62 fartyg registrerade i Argentina som ägnar sig åt storskaligt bläckfiskfiske i landets vatten, enligt Outlaw Ocean-projekteten granskning gjord av ett icke-vinstdrivande journalistiskt nätverk.
Globalt sett har Kina nu enligt granskningen lyckats flagga runt 250 fiskefartyg, så att de även kan operera i vatten som tillhör Ghana, Senegal, Kenya, Marocko, Iran och i övärlden Mikronesien.
En annan undersökning, gjord av Stiftelsen Miljörättvisavisar hur kränkningar av mänskliga rättigheter regelbundet sker ombord på kinesiska fartyg som fiskar efter tonfisk i Indiska oceanen.
Förutom brott mot fiskelagarna vittnar indonesiska migrantarbetare i besättningarna om fruktansvärda arbetsförhållanden, undermålig mat att äta, dåligt destillerat havsvatten att dricka och fysiskt våld.
I vissa fall har dödsfall hände i flockarna.
Steve Trent, grundaren av Stiftelsen Environmental Justice, anser att det första och viktigaste steget är att förbättra transparensen. Då kan illegalt fiske och kränkningar av mänskliga rättigheter lättare förhindras.
– Det är nyckeln för i dag vet vi ofta inte vem som fiskade vad, var det hände och på vilket sätt. Det betyder att det händer att konsumenter, utan att veta om det och utan att vilja ha det, köper och äter fisk som fångas av slavar.
Fakta.Fiskebåtar sägs också ha militära uppgifter
Bortom fångsterna alltsåenligt internationella militära experter, även uppgiften för den kinesiska fiskeflottan att slå larm för att skydda Kinas strategiska rättigheter till havs.
Fartygen är byggda så att de i fredstid kan användas att fiska med, men det är besättningarnas skyldighet att även spana och rapportera vid behov, enligt Collin Koh, vid S. Rajaratnam School of International Studies i Singapore.
Öppna källor och underrättelsekällor har visat att kinesiska fiskebåtar i Sydkinesiska havet står under befäl av Kinas flotta, sa han i en tidigare DN-intervju.
En enkel åtgärd tror han vore om de politiskt ansvariga krävde att fartygen skulle ha ett unikt registreringsnummer som följer dem så länge de flyter. Även om fartyget byter namn.
Trent jämför med bilregistreringssystemet.
– Tänk så svårt det skulle vara att spåra personer som är ansvariga för trafikolyckor, utan registreringsskyltarna – då får man en känsla för hur konstigt det är att vi ofta inte kräver den informationen för ett fiskefartyg.
Ökad kontroll i EU, som importerar 60 procent av sin fisk, är ett annat av hans förslag. Idag kontrolleras fiskimport från Kina sällan.
Framför allt, ge inte upp, uppmanar Steve Trent.
– Vi kan alla hjälpa till att få slut på dessa övergrepp med våra möten, våra röster på politiker och våra plånböcker. Om du äter fisk, fråga dem som säljer den om de kan bevisa att deras leveranskedja håller sig inom lagen. Om inte, gå någon annanstans.