– Det absolut viktigaste att tänka på när man är ute och kör när det är halt är hastigheten och att hålla avstånd. Om vi gör rätt på de två sakerna hamnar vi aldrig i problem. Så enkelt är det.
Det säger Jörgen Rosenhall, utbildningsansvarig på kälkbanan Bulltoftabanan i Malmö.
Läs mer om Hedbergs Bil, se deras sortiment och boka service här
För den som tog sitt körkort innan automatbilar blev standard ligger det i bakhuvudet att koppla ur bilen om de råkar ha sladd. Men hur är det med automatväxlade bilar? Och är det någon skillnad att köra elbil i hala? Vi lät Peter Gahmberg, säljare på Hedbergs Bil, köra en Peugeot E-3008 några varv på skridskobanan i Bulltofta under överinseende av träningsledaren Jörgen Rosenhall.
Peter Gahmberg skrattar åt:
– Senast jag åkte skidor var 1984, för exakt 40 år sedan!
Vi sätter oss i E-3008, Peugeots nya helelektriska sportiga modell och får instruktioner från Jörgen inför första varvet på banan.
– Börja i 40 km/h, och när du kommer till skylten där det står “Bromsa” bromsar du hårt och då ser vi skyltarna på sidan hur lång bromssträckan blir.
Peter styr ut på banan som har ett halt underlag som hela tiden spolas med vatten för att det ska bli riktigt halt. Vid skylten trycker han hårt på bromsen och bilens ABS-bromsar sätts igång. Bilen håller kursen stadigt framåt utan att glida åt sidorna, men det tar hela 40 meter att stanna helt. ABS-bromsarna i moderna bilar gör att hjulen inte stannar helt vid tvärnitning, vilket i sin tur gör att bilen inte glider på samma sätt som om hjulen stannat. Det betyder att det gamla frikopplingsknepet inte längre behövs, inte ens i manuellt växlade bilar. Om bilen drivs av el eller fossila bränslen spelar ingen roll.
En liten ökning av hastigheten har stor effekt på bromssträckan
Nästa varv ökar vi hastigheten till 50 km/h, fortfarande en ganska måttlig hastighet om man jämför med att köra på landsväg eller motorväg på väg till släktingarna för julfirande. En ökning med 10 km/h ger en nästan 50 procent längre bromssträcka: 55 meter.
I nästa övning kommer Peter fortfarande att köra rakt fram, men det dyker plötsligt upp hinder på vägen, som en simulering av en oväntad bilkö, med mötande trafik på andra sidan vägen. Hans uppgift blir att försöka parera hindren i 35 km/h.
Vi kör fram och plötsligt dyker det upp gula pinnar mitt på vägen. Peter bromsar och styr åt sidan och glider smidigt förbi hindren – men då dyker det upp nya pinnar på sidan som inte går att undvika på grund av slirningen.
Jörgen tipsar:
Tänk på att alltid hålla avstånd, då har du större chans att bromsa i tid. Och det innebär också risker för dig att ligga nära bilen framför om den behöver bromsa hårt.
Den sista uppgiften är att ta en isig kurva och här får vi möjlighet att testa kurvan även med bilens antispinnsystem urkopplat. De flesta moderna bilar är också utrustade med antisladdsystem, men det går oftast inte att koppla ur dem eftersom det bara skulle minska säkerheten.
Peter kör första varvet i 30 km/h med antispinnsystemet aktiverat.
– E-3008 är framhjulsdriven, och jag kände att framvagnen släppte lite i kurvan, så jag släppte gasen och återtog kontrollen, rapporterar Peter när vi tagit oss ur kurvan utan några större glidningar.
Lugna rattrörelser ger tillbaka kontroll
Andra försöket, med antisladdsystemet inaktiverat. Anledningen till att det överhuvudtaget går att koppla bort den är för att man lättare ska komma loss om man fastnar i djup snö.
– Om du trampar på gasen och hjulen bara snurrar så bromsar antispinnsystemet dem. Men för att komma loss behöver vi driva, så det går att koppla ur, förklarar Jörgen.
Peter kommer in i kurvan i 30 km/h och vi märker tydligt hur bilen glider mer än första gången. Men Peter är en rutinerad förare och parerar lugnt ratten utan några stora eller frenetiska rörelser och återtar snabbt kontrollen över bilen.
Även om vi aldrig var i någon riktig fara satt vi ändå på full gas, och det blir väldigt tydligt hur viktigt det är att köra långsammare när det är halt på vägarna.
– Att ha bra däck är också väldigt viktigt, poängterar Jörgen, och Peter tillägger:
– Det är bäst att ha dubbla set: sommardäck och vinterdäck, istället för helårsdäck.
Läs mer om Hedbergs Bil, se deras sortiment och boka service här
Att hålla koll på hela familjens packlista och julklappar – samtidigt som man håller koll på däck, mönsterdjup, kylvätska och torkarblad i bra kvalitet kan det ibland vara lite mycket att hinna med. Känner du dig osäker – tveka inte att ta hjälp av Hedbergs Bil för att få bilen säker för vintervägarna.
5 tips – hur du förbereder din bil för vintervägar
Marcus Abrahamsson på Hedbergs Bils serviceverkstad ger sina bästa tips för att förbereda din bil för vinterns vägar:
- Se till att ha bra vinterdäck, enligt den nya lagen ska de vara märkta med alptoppen och snöflingan för att bli godkända. Kontrollera att de är i bra skick och har ett mönsterdjup på mer än 3mm, vilket är lagkravet, men vi rekommenderar att du börjar fundera på att byta vid 4-5mm.
- Testa att all belysning på bilen fungerar, fram, bak och blinkers. Kontrollera även att lampornas glas är i gott skick så att ljusbilden inte försämras.
- Se till att du har vinteranpassad spolarvätska och att frostskyddsmedlet i kylaren är tillräckligt. Förvara en extra flaska spolarvätska i bilen för att fylla på.
- Kyla påverkar startbatteriets och 12 V-batteriets prestanda. Kolla gärna laddningsnivån innan du går ut och kör. Om du inte har utrustning för att göra det själv kan du få hjälp i verkstaden.
- Ska du norrut, se till att ha en drink med dig i bilen och gärna något att äta ifall du blir insnöad och hamnar i bilen. Du bör ta med handskar, mössa och en bra jacka samt snöskrapa, borste och en liten spade.