Det här är en åsiktstext.Tidningens hållning är oberoende socialdemokratisk.
Det har nog inte undgått någon att den så kallade “Svarta veckan” är igång. De flesta känner nog till fenomenet Black week, förlängningen av det som tidigare bara var en fredag, Black Friday.
Det är en vecka då butiker, både fysiska och online, gemensamt lanserar olika reor och specialerbjudanden. En form av kickstartande julhandel, där de som vet vad de vill ha kan göra en riktigt bra affär – och de som inte vet vad de vill ha i slutändan köper tio saker de inte behöver.
Detta år beräknas försäljningen uppgår till nästan 10 miljarder kronor under Black week, enligt branschorganisationen Svensk handelsprognos. Det är en miljard mer än 2023 och nästan två miljarder mer än 2022. Det kan tyckas paradoxalt att köpet bara ökar, samtidigt som vi vet att allt fler har det tufft ekonomiskt nu.
Annons
Annons
Samtidigt finns det en viktig poäng här: För många är försäljningen under Black week varken på eller av – om man kämpar för att ställa mat på bordet är Black week mest en påminnelse om allt man inte kan köpa. Men för andra är rean innan jul en livlina för att ha möjlighet att köpa allt från julklappar till vinterkläder.
Och för vissa handlar den här veckan förstås om ihärdig shopping. Oavsett vilken av grupperna du tillhör kan Black week vara överväldigande för oss konsumenter. Brevlådor svämmar över av erbjudanden, överallt i stan går vi in på skyltar med stora procentskyltar, i våra sociala medier tipsas vi vilt om de bästa erbjudandena.
Budskapet är tydligt: Köp, köp, köp. Köp mer, köp mer, köp tre till priset av två. Om du har köpt en produkt behöver du också en annan och se här är produkterna som andra konsumenter köper.
Under fjolårets Black week bröt 7 av 10 e-handelsföretag mot reglerna för marknadsföring, enligt Konsumentverket. Det handlar framför allt om sk bluff frear – förklarade helt enkelt att företagen först höjer priserna och sedan sänker dem och påstår därmed att försäljningen är mycket större än vad den egentligen är.
Annons
Annons
Det är bara ett av många sätt som handel lurar oss att konsumera mer. Handeln, oavsett vilken vecka på året det är, är programmerad att få oss att konsumera. Genom smarta knep som lockar oss att tro att vi “behöver” mycket grejer för att ha ett bra liv, vi drivs hela tiden på att köpa mer. (För den som vill veta mer om hur det går till är ett tips att se dokumentären “Buy now: The Shopping Conspiracy” på Netflix).
Det stora problemet med evig shopping är förstås att det bokstavligen förstör vår planet. Vi producerar och konsumerar i en så rasande takt att allt vi köper som vi sedan inte behöver skapar avfall som vi aldrig hinner ta hand om. Det avfallet skapar sedan enorma sopberg, ofta fyllda med miljöfarliga kemikalier och annat som skadar hälsan, klimatet och naturen. Produktionen, frakten, avfallet – hela kedjan belastar miljön och klimatet, med huvudsyftet att öka vinsten för de företag som säljer prylarna till oss.
Så, hur ska du tänka om du både vill skydda dig själv som konsument och göra hållbara val under Black week?
Global handel har redan byggt upp ett shoppingbeteende i väst som kommer att vara svårt att bryta sig ur, särskilt som enskild konsument. Men både för din egen plånbok och för klimatets skull finns det all anledning att åtminstone ge den ett försök att bryta sig loss från köpvanan.
Annons
Så, hur ska du tänker då om du vill både skydda dig själv som konsument och göra hållbara val under Black week? Här är min lista med tips (som lika gärna kan sparas till resten av julhandeln och mellandagsrean):
- Gör en lista innan du ger dig ut till butikerna.
- Det låter lättare än vad det är, men ett bra sätt att börja är att helt enkelt bara köpa det du i förväg har bestämt dig för att köpa. Går man ut på stan eller scrollar runt på en hemsida är det otroligt svårt att undvika impulsköp. Så gör en lista som visar exakt vad du faktiskt behöver – till exempel nya overaller till barnen – och köp bara det på rean. Då kan du till och med komma undan med att göra en bra affär, utan att pengarna du sparade på rean går åt till en massa spontanköp.
- Reparera, återanvänd och pruta bland det du har.
- Inte minst när det kommer till kläder har vi en tendens att tro att vi hela tiden behöver mycket nytt. Men om du städar ur garderoben hemma kanske du kan upptäcka ett “nytt” plagg som du glömt att du hade? Eller kanske något hemma kan få ett helt nytt användningsområde, så det kan tillfredsställa en köplust? Kanske kan du ta med fjolårets skor till skomakaren för en resol istället för att köpa nya? Slutsats: Upptäck vad du redan har istället för att köpa nytt.
- Var på din vakt
- Börjar du plötsligt tänka att du verkligen behöver en ny kappa – trots att du har flera hemma? Upplever du att du hela tiden får samma annonser i dina sociala medier och blir sugen på att ha produkten? Dras du som en nattfjäril mot ljuset från butikernas reaställ? Japp, det är det konsumtionen som försöker fånga dig. Om du vill slippa göra onödiga köp: Var på din vakt. Lär dig känna igen tecknen på när du blir lurad att tro att du “måste” göra ett köp. Kanske följa med också Naturskyddsföreningens tips: Följ en influencer.
- Välj second hand och hållbara företag
- Det bästa du kan göra när det kommer till att bli en hållbar konsument är oftast att inte köpa något alls. Men om du ändå vill göra ett köp, håll utkik efter etiskt och miljömässigt hållbara företag, eller leta efter varan på andrahandsmarknaden. Detta är inte helt lätt och kräver oftast tid och engagemang från konsumenten. Men förhoppningsvis kan de köpen också kännas bättre än när man slänger på något man egentligen inte behöver.
- Var inte för hård mot dig själv
- Har du redan av misstag klickat hem en alldeles för dyr varukorg utan att riktigt veta hur det gick till? Det har lätt hänt. För det är som sagt enormt svårt att stå emot när köpkraften slår till med full kraft. Kom ihåg att allt detta inte bara är på dina axlar. Istället för att bli arg på dig själv, rikta din ilska mot de stora globala företagen som medvetet fortsätter att producera mer, sälja mer och lura oss att tro att vi behöver mer.