Snabbare bussresor i Södertälje
För två år sedan infördes busslinje 777 i Södertälje, som ett led i en storsatsning på kollektivtrafiken i staden med syfte att bland annat minska bilresandet.
Den så kallade BRT-linjen, buss snabb transit, går mellan Södertälje södra tågstation och stadsdelen Geneta, via stadskärnan.
– BRT handlar om kollektivtrafik med hög grad av egen infrastruktur som möjliggör snabb påstigning, snabba resor och ofta tydlighet i konceptet utseendemässigt, säger David Erixon, presschef på bussbolaget Nobina.
– På många sätt försöker man återskapa de delar som finns i spårvagnssystemen – hög turtäthet, snabba avgångar och snabba restider, fortsätter han.
Till skillnad från spårvagnarna kan BRT till stor del använda befintlig infrastruktur och är därför billigare. Busslinjen kan snabbt införas och ritas om vid behov.
I Södertälje har det byggts bussfiler på flera av vägarna som 777:an färdas på, signalprioriteringar har införts i korsningar och hållplatser har byggts om. Banan är därför inte så känslig för störningar i trafiken, säger David Erixon.
Restiden mellan sluthållplatserna har minskat med 22 minuter eller 42 procent. Jämför man antalet resenärer på busslinjen våren 2023 med våren 2024 syns en ökning med 11,4 procent.
Söderhamnsborna lockas av cykling
Historiskt sett är Söderhamn ingen cykelstad, säger Marianne Johansson, samhällsutvecklingschef. Men kommunens pågående cykelsatsning imponerar på föreningen Cykelfrämjandet som rankar Söderhamn högt i sin senaste undersökning av cykelvänliga kommuner.
För ett par år sedan beviljades Söderhamn nästan 50 miljoner i statsbidrag av Trafikverket, för att främja hållbart resande. Kommunen satsade lika mycket.
Sedan dess har bland annat flera nya gång- och cykelbanor byggts. Tidigare i år invigdes en av dessa mellan centrum och Söderhamnsporten där resecentrum ligger.
– Att cykla mellan centrum och tågstationen tar max tio minuter, säger Marianne Johansson.
Dessutom erbjuds kommunanställda förmånscyklar sedan några år tillbaka. Hittills har 550 cyklar beställts.
Fler gång- och cykelvägar är på gång och kommunen utreder nu möjligheter för cykelgarage, laddning av elcyklar och cykelpumpar i stadsmiljö.
– Vi jobbar med beteendeförändringar genom att underlätta för fotgängare och cyklister, säger Marianne Johansson.
Flygande pendelbåt över Mälaren
Under hösten började bärplansbåten Nova åka mellan Ekerö centrum och Stockholms stadshus, några turer per dag. Den betjänar Mälaren under ett pilotprojekt som genomförts av Storstockholms lokaltrafik (SL) i samarbete med tillverkaren Candela Technology och Trafikverket.
Restiden är cirka en halvtimme – upp till 25 minuter kortare än med pendelbåt linje 89, som kör samma sträcka.
Nova drivs med el och har 80 procent lägre energiförbrukning än ett vanligt fartyg av samma storlek. Båtens teknik gör att dess skrov lyfts från vattenytan på bärytan och börjar “flyga” när den når 33 kilometer i timmen.
Intresset för att åka med båten är stort. Utmaningen är att inte kunna ta emot fler än 25 resenärer per resa, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.
“Antingen skulle man behöva fler fartyg eller större, vilket förmodligen skulle specificeras för ett fast driftställe”, skriver hon i ett mejl till DN.
Projektet pågår till augusti 2025 och kommer att utvärderas därefter.
Nova är världens första bärplansbåt som testas i kollektivtrafik.
“Om det blir bra är det absolut möjligt att lösningen kommer att implementeras på olika platser i världen”, skriver Natalie Nordenswan.
Snabbare bussresor i Södertälje
För två år sedan infördes busslinje 777 i Södertälje, som ett led i en storsatsning på kollektivtrafiken i staden med syfte att bland annat minska bilresandet.
Den så kallade BRT-linjen, buss snabb transit, går mellan Södertälje södra tågstation och stadsdelen Geneta, via stadskärnan.
– BRT handlar om kollektivtrafik med hög grad av egen infrastruktur som möjliggör snabb påstigning, snabba resor och ofta tydlighet i konceptet utseendemässigt, säger David Erixon, presschef på bussbolaget Nobina.
– På många sätt försöker man återskapa de delar som finns i spårvagnssystemen – hög turtäthet, snabba avgångar och snabba restider, fortsätter han.
Till skillnad från spårvagnarna kan BRT till stor del använda befintlig infrastruktur och är därför billigare. Busslinjen kan snabbt införas och ritas om vid behov.
I Södertälje har det byggts bussfiler på flera av vägarna som 777:an färdas på, signalprioriteringar har införts i korsningar och hållplatser har byggts om. Banan är därför inte så känslig för störningar i trafiken, säger David Erixon.
Restiden mellan sluthållplatserna har minskat med 22 minuter eller 42 procent. Jämför man antalet resenärer på busslinjen våren 2023 med våren 2024 syns en ökning med 11,4 procent.
Söderhamnsborna lockas av cykling
Historiskt sett är Söderhamn ingen cykelstad, säger Marianne Johansson, samhällsutvecklingschef. Men kommunens pågående cykelsatsning imponerar på föreningen Cykelfrämjandet som rankar Söderhamn högt i sin senaste undersökning av cykelvänliga kommuner.
För ett par år sedan beviljades Söderhamn nästan 50 miljoner i statsbidrag av Trafikverket, för att främja hållbart resande. Kommunen satsade lika mycket.
Sedan dess har bland annat flera nya gång- och cykelbanor byggts. Tidigare i år invigdes en av dessa mellan centrum och Söderhamnsporten där resecentrum ligger.
– Att cykla mellan centrum och tågstationen tar max tio minuter, säger Marianne Johansson.
Dessutom erbjuds kommunanställda förmånscyklar sedan några år tillbaka. Hittills har 550 cyklar beställts.
Fler gång- och cykelvägar är på gång och kommunen utreder nu möjligheter för cykelgarage, laddning av elcyklar och cykelpumpar i stadsmiljö.
– Vi jobbar med beteendeförändringar genom att underlätta för fotgängare och cyklister, säger Marianne Johansson.
Flygande pendelbåt över Mälaren
Under hösten började bärplansbåten Nova åka mellan Ekerö centrum och Stockholms stadshus, några turer per dag. Den betjänar Mälaren under ett pilotprojekt som genomförts av Storstockholms lokaltrafik (SL) i samarbete med tillverkaren Candela Technology och Trafikverket.
Restiden är cirka en halvtimme – upp till 25 minuter kortare än med pendelbåt linje 89, som kör samma sträcka.
Nova drivs med el och har 80 procent lägre energiförbrukning än ett vanligt fartyg av samma storlek. Båtens teknik gör att dess skrov lyfts från vattenytan på bärytan och börjar “flyga” när den når 33 kilometer i timmen.
Intresset för att åka med båten är stort. Utmaningen är att inte kunna ta emot fler än 25 resenärer per resa, säger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.
“Antingen skulle man behöva fler fartyg eller större, vilket förmodligen skulle specificeras för ett fast driftställe”, skriver hon i ett mejl till DN.
Projektet pågår till augusti 2025 och kommer att utvärderas därefter.
Nova är världens första bärplansbåt som testas i kollektivtrafik.
“Om det blir bra är det absolut möjligt att lösningen kommer att implementeras på olika platser i världen”, skriver Natalie Nordenswan.