15 år borde räcka.
Ett svenskt initiativ kan innebära att åldersgränsen för A-traktorer inte behöver höjas.
– Vi hoppas att vi är på väg att rädda epa, säger EU-parlamentarikern Tomas Tobé (M).
Det var i början av året som EU-kommissionens förslag fick stora rubriker. Den presenterades inom ramen för en större satsning för att minska antalet dödsolyckor i trafiken – vilket även skulle drabba svenska A-traktorer.
Förslaget, som röstades igenom i EU-parlamentet, innehåller en åldersgräns på 16 år och krav på B1-körkort, vilket innebär att man måste köra upp innan man sätter sig bakom ratten. Idag räcker det med mopedkörkort eller traktorkort.
Samtidigt måste maxhastigheten höjas till 45 kilometer i timmen för att få en jämnare rytm på vägarna.
15-årsgräns får kvarstå
Men nu ställer sig EU-parlamentets två största partigrupper EPP och S&D bakom ett svenskt förslag från M och S om att behålla 15-årsgränsen för a-traktorer. Tanken är att det ska vara upp till medlemsländerna att bestämma vilken åldersgräns som ska gälla.
– Medlemsländerna har möjlighet att justera åldersgränsen från 15 upp till 18 år, säger EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) vid ett pressmöte med Tomas Tobé (M).
Därmed är stödet från EU-parlamentet sannolikt säkrat. Men det finns inga garantier.
Ministerrådets medlemsländer måste gå med på förändringen i de slutförhandlingar med EU-parlamentet och EU-kommissionen som för närvarande pågår.
– Det ska vara kolsvart, men vi ser en möjlighet, säger Tomas Tobé.
Förhandlingarna beräknas bli klara i vår.
A-TRAKTOR KALLAS OFTA EPA
En A-traktor är en ombyggd bil, som enligt lagen inte kan köras fortare än 30 kilometer i timmen.
På några år har antalet A-traktorer fördubblats och det finns nu över 50 000 i landet, enligt Transportstyrelsen. Samtidigt har olyckorna med denna typ av fordon ökat.
Mellan 2017 och 2021 dog totalt sex personer i trafikolyckor med A-traktorer. Hösten 2022 dog fyra unga personer inom loppet av bara tre veckor.
I slutet av 2021 gav regeringen Transportstyrelsen i uppdrag att se över säkerhetskraven för de ombyggda bilarna.
I november 2022 presenterade myndigheten sin utredning med förslag på krav på säkerhetsbälten, endast en passagerare per plats och vinterdäck, plus tekniska krav som ska försvåra trimningen av fordonen.
(TT)
partigrupper i EU
EPP: Konservativa och Kristdemokrater (M och KD)
S&D: Socialdemokraterna (S)
PfE: Högerpopulistiska EU-kritiker (inga svenska partier)
ECR: Nationell konservativ EU-kritiker (SD)
Förnya Europa: (L och C)
De gröna/EFA: Miljöpartister och separatister (MP)
GUE/NGL: Vänsterpartierna: (VP)
ESN: Högernationalistiska EU-kritiker (Inga svenska partier)
Grupplös: Medlemmar utan partigrupp (inga svenska partier)