Från filmmusik till billjud
BMW valde att samarbeta med en erfaren filmmusikkompositör, Hans Zimmer, för att skapa ljudet till sina elbilar. Hans musik känns igen från filmer som “Gladiator”, “Interstellar” och “Lejonkungen” och han verkar ha tagit sig an uppgiften att skapa billjud med entusiasm.
– För första gången sedan den industriella revolutionen har vi en unik möjlighet att designa om, och omdefiniera, ljudet av våra städer. Och vi hindras inte på något sätt av mekaniska begränsningar. Det handlar om att skapa något som blir en känslomässig upplevelse, säger kompositören i en artikel på den tyska biltillverkarens hemsida.
Det ska vara möjligt att göra olika inställningar och matcha ljudet efter dina egna preferenser som förare och vilken känsla du vill ha under resan.
Högtalare som förstärker elmotorljudet
Ferrari håller på att utveckla sin första helelektriska bil. Så många detaljer om denna är inte kända i nuläget, men det sägs att Ferrari kommer att presentera den närmare 2025 och att den kan börja komma in på marknaden året efter. Enligt nyhetsbyrån Reuters kan den ha en prislapp på runt en halv miljon euro.
Det har spekulerats bland internationell bilmedia om det blir ett artificiellt V8-ljud eller något annat. Ferrari själva har hittills svarat kryptiskt men antytt i media att befintligt ljud kan komma att användas. VD:n har sagt i intervjuer att Ferraris ljud “alltid är autentiskt” och att “elmotorn inte är tyst, det finns sätt att få den att spela på unika sätt”.
Enligt en patentansökan som Ferrari skickat in ska det också handla om någon sorts högtalare som tros förstärka ljudet från själva elmotorerna.
“Ger bilen en röst”
Även hos Porsche har mycket fokus legat på att lyfta fram, och välja bort, olika element vad gäller ljudbilden. Det föraren hör är en viktig del av körupplevelsen, säger ljuddesignerna på den tyska sportbilstillverkaren, som menar att det handlar om att ge bilarna en unik röst och understryker att ingenting skapas på konstgjord väg.
– Ljudet ska passa fordonet och vara autentiskt. Vi tar med komponenterna som låter väldigt bra och sedan filtrerar vi bort mindre attraktiva ljud. Allt som låter som en tandläkarborr eller spårvagn måste bort, säger Tobias Hillers, en del av ljudteamet hos tillverkaren, i en artikel på Porsches hemsida, och han är det viktigt med feedback i form av ljud från motorn för att föraren ska få en bra körupplevelse.
Välj futuristisk eller jetflan
Hyundai ville tydligen att föraren skulle kunna välja sin ljudupplevelse. Genom sitt så kallade “N Active Sound+” finns det tre olika ljudlägen: “Ignition”, som ska imitera ljudet av en bil med förbränningsmotor och avgasrör, “Evolution”, ett futuristiskt elbilsljud och “Supersonic”. “, inspirerad av ljudet av jetflygplan.
Enligt tillverkaren själv kan ljudet från bara en elmotor vara för “monotont” och för vissa “ger det en tråkigare körupplevelse”. Något som Hyundai uppger kan motverkas av olika ljud.
Sensuell eller mänsklig varm
Att lägga till ljud till en “avslappnad, nästan tyst miljö”, som Mercedes beskriver det, är viktigt för säkerheten, komforten och även för att “sätta ett leende på förarens läppar”, som biltillverkaren uttrycker det. Och även för att ta bort fokus på vägbuller.
Sättet de valde att göra är genom att skapa olika ljudlägen. Som “Silver Waves”, som tillverkaren själv beskriver som ett “sensuellt och rent” ljud och “Vivid Flux”, som beskrivs som “kristallint och syntetiskt men ändå mänskligt varmt”. Det är också fokus på olika välkomstljud och signaler.
Läs mer: Fler texter om elbilar
Från filmmusik till billjud
BMW valde att samarbeta med en erfaren filmmusikkompositör, Hans Zimmer, för att skapa ljudet till sina elbilar. Hans musik känns igen från filmer som “Gladiator”, “Interstellar” och “Lejonkungen” och han verkar ha tagit sig an uppgiften att skapa billjud med entusiasm.
– För första gången sedan den industriella revolutionen har vi en unik möjlighet att designa om, och omdefiniera, ljudet av våra städer. Och vi hindras inte på något sätt av mekaniska begränsningar. Det handlar om att skapa något som blir en känslomässig upplevelse, säger kompositören i en artikel på den tyska biltillverkarens hemsida.
Det ska vara möjligt att göra olika inställningar och matcha ljudet efter dina egna preferenser som förare och vilken känsla du vill ha under resan.
Högtalare som förstärker elmotorljudet
Ferrari håller på att utveckla sin första helelektriska bil. Så många detaljer om denna är inte kända i nuläget, men det sägs att Ferrari kommer att presentera den närmare 2025 och att den kan börja komma in på marknaden året efter. Enligt nyhetsbyrån Reuters kan den ha en prislapp på runt en halv miljon euro.
Det har spekulerats bland internationell bilmedia om det blir ett artificiellt V8-ljud eller något annat. Ferrari själva har hittills svarat kryptiskt men antytt i media att befintligt ljud kan komma att användas. VD:n har sagt i intervjuer att Ferraris ljud “alltid är autentiskt” och att “elmotorn inte är tyst, det finns sätt att få den att spela på unika sätt”.
Enligt en patentansökan som Ferrari skickat in ska det också handla om någon sorts högtalare som tros förstärka ljudet från själva elmotorerna.
“Ger bilen en röst”
Även hos Porsche har mycket fokus legat på att lyfta fram, och välja bort, olika element vad gäller ljudbilden. Det föraren hör är en viktig del av körupplevelsen, säger ljuddesignerna på den tyska sportbilstillverkaren, som menar att det handlar om att ge bilarna en unik röst och understryker att ingenting skapas på konstgjord väg.
– Ljudet ska passa fordonet och vara autentiskt. Vi tar med komponenterna som låter väldigt bra och sedan filtrerar vi bort mindre attraktiva ljud. Allt som låter som en tandläkarborr eller spårvagn måste bort, säger Tobias Hillers, en del av ljudteamet hos tillverkaren, i en artikel på Porsches hemsida, och han är det viktigt med feedback i form av ljud från motorn för att föraren ska få en bra körupplevelse.
Välj futuristisk eller jetflan
Hyundai ville tydligen att föraren skulle kunna välja sin ljudupplevelse. Genom sitt så kallade “N Active Sound+” finns det tre olika ljudlägen: “Ignition”, som ska imitera ljudet av en bil med förbränningsmotor och avgasrör, “Evolution”, ett futuristiskt elbilsljud och “Supersonic”. “, inspirerad av ljudet av jetflygplan.
Enligt tillverkaren själv kan ljudet från bara en elmotor vara för “monotont” och för vissa “ger det en tråkigare körupplevelse”. Något som Hyundai uppger kan motverkas av olika ljud.
Sensuell eller mänsklig varm
Att lägga till ljud till en “avslappnad, nästan tyst miljö”, som Mercedes beskriver det, är viktigt för säkerheten, komforten och även för att “sätta ett leende på förarens läppar”, som biltillverkaren uttrycker det. Och även för att ta bort fokus på vägbuller.
Sättet de valde att göra är genom att skapa olika ljudlägen. Som “Silver Waves”, som tillverkaren själv beskriver som ett “sensuellt och rent” ljud och “Vivid Flux”, som beskrivs som “kristallint och syntetiskt men ändå mänskligt varmt”. Det är också fokus på olika välkomstljud och signaler.
Läs mer: Fler texter om elbilar