Mitt i klimatkrisen har regeringen nu ställde in nattåget Göteborg–Umeå. Samtidigt arbetar regeringen med infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) i spetsen för att öka inrikesflyget. Bland annat genom att uppmana kommuner att ta bort flygrestriktionerna för personalens tjänsteresor.
Regeringen använder ordet elektrifiering som ett mantra, medan järnvägen, som drivs med el, fasas ut samtidigt som miljarder slösas bort på att hålla flygindustrin, och därmed fossilindustrin, under kontroll.
Regeringen Tidö ökar med sina beslut medvetet utsläppen av fossila bränslen (slopad flygskatt, borttagen elbilsbonusminskad nedsättningsskyldighet och tjänstereseavdrag endast för körning).
Dessutom hävdas det att detta görs för att stötta hushåll som “har det så tufft”. Vilka hushåll? Majoriteten av ensamstående föräldrar, studenter och fattigpensionärer saknar bil. Än mindre flyger de på tvären. De reser med kommunal service, något regeringen rimligen borde satsa stort på.
Jag hörde finansminister Elisabeth Svantesson (M) sprida texten om hur stödet till inrikesflyg ska komma befolkningen till del. Hon tog som exempel de som bor i Storuman och vill hälsa på släkt eller semestra i södra Sverige, de ska kunna resa bekvämt.
Nej, de som bor i Norrland – ja, även i övriga Sverige – behöver fräscha, bekväma tåg som går i tid, både natt och dag. Alltså en storsatsning på tågtrafik, men även långväga bussar.
Denna helg demonstrationer kommer att äga rum i både Göteborg och Umeå mot stängningen av nattåget mellan städerna, som hedrar de som protesterar.
Mer om insändare: Så här skriver du på insändare och svar
Fler insändare: dn.se/insandare