Många tågresenärer vill nog glömma förra vintern.
Nu varnar SJ-chefen Monica Lingegård för att även den kommande vintern kan präglas av förseningar och inställda varningar.
– Det kommer inte att räcka, säger hon Svenska Dagbladet om företagets åtgärdsprogram.
Vintern mellan 2023 och 2024 var ingen rolig upplevelse för tågresenärer.
Totalt ställdes 11 000 avgångar in i december och januari. Is och snö skadade vagnarna, men även andra problem som frusna växlar och fel i signalsystem orsakade det.
För SJ var endast cirka hälften av fjärrtågen i tid under samma period. Det återspeglades i bolagets förtroendesiffror som sjönk till botten, enligt en undersökning från Mediehögskolan i mars.
”Kommer att ha utmaningar”
För att den kommande vintern ska gå bättre har SJ satt upp ett åtgärdsprogram. Men om vintern blir lika långvarig och kall som den förra finns det inga garantier för att trafiken flyter på utan problem, säger SJ-vd Monica Lingegård i en intervju med Svenska Dagbladet.
– Under en vinter som vi hade förra året med kyla i hela landet under lång tid då kommer vi att ha utmaningar.
Risk för dyrare biljetter
Åtgärdsprogrammet syftar bland annat till att öka reparationskapaciteten, men att ha förmågan att hantera alla problem utan att påverka trafiken skulle bli för dyrt och i förlängningen påverka resenärerna, säger Lingegård.
– Skulle vi ha verkstadskapacitet för en riktigt jobbig vinter finns det risk att biljetterna blir väldigt dyra. Vi lever trots allt på biljettintäkter och allt vi investerar ska finansieras av våra passagerare.
Och trots att SJ gör sitt kvarstår problemen i tågsystemet fortfarande, framhåller hon.
– Ingenting har blivit radikalt mycket bättre i systemet som helhet, det kan jag inte se. Men om tre-fyra år kan vi nog se en förbättring, säger Lingegård till SvD.