Ny rapport: Det är därför 70 procent av digitala transformationsprojekt misslyckas
Ny rapport från Columbus avslöjar stora utmaningar för svenska företag i sin digitala transformation. En av de största svårigheterna är att få med hela organisationen, där bristande förändringsledning ofta leder till misslyckade projekt. Columbus senior rådgivare Tobias Andersson understryker att digitalisering kräver mer än nya IT-system – det handlar om att förändra hela verksamhetens arbetssätt och kultur.
Många företag kämpar idag med att få ut de förväntade värdena ur digital transformation. Sifo och Mantap har på uppdrag av Columbus tagit fram rapporten “Den digitala självbilden – vad står i vägen för digital transformation?”. Undersökningen visar att så många som 70 procent av alla digitala transformationsprojekt misslyckas med att nå sina mål.
– Det är lätt att fastna i att se digital transformation som en IT-fråga, men det är långt ifrån hela sanningen, säger Tobias Andersson, VP of Customer Development & Senior Advisor Strategy & Change på Columbus.
– Vi på Columbus jobbar med digitaliseringen som helhet, där vi både fungerar som rådgivare och ansvarar för att implementera de lösningar vi föreslår. Denna kombination gör det möjligt för oss att hjälpa företag att både implementera nya system och förändra hur de arbetar.
Optimering av affärsprocesser och kundupplevelser
Ett av Columbus huvudfokusområden är att förbättra affärsprocesser inom fyra fokusbranscher: tillverkning, life science, livsmedel och detaljhandel och distribution.
– Oavsett om vi hjälper företag inom detaljhandeln med sin e-handelsplattform eller företag inom life science med ett nytt affärssystem och en B2B-portal så är vårt mål alltid att skapa värde genom att digitalisera och effektivisera processer, förklarar Tobias.
Förändringsledning – nyckeln till framgång
Ett återkommande tema i Columbus nya rapport är vikten av förändringsledning. Det handlar om att få medarbetarna på resan och se till att de förstår varför förändringen är nödvändig.
– Att implementera ett nytt IT-system är en sak, men den stora utmaningen är att få människor att arbeta på ett nytt sätt. Det är här vi ofta ser företag stöta på problem. Människor gillar inte alltid förändring, särskilt om de inte förstår varför det händer.
Medan 32 procent av cheferna i undersökningen ser VD:n som drivkraften upplever 17 procent av medarbetarna att det är IT-chefen som leder arbetet. Dessa skillnader i uppfattning skapar förvirring och gör det svårt att skapa en enhetlig strategi. Att bygga en tydlig strategi och se till att alla i organisationen förstår och engagerar sig i förändringen är därför en av nyckelfaktorerna för att lyckas med digital transformation. I dagsläget anser dock 49 procent av medarbetarna och 35 procent av cheferna att företagets digitaliseringsstrategi är oklar.
– Kommunikation är avgörande. Om människor förstår varför en förändring sker eller vad de ska göra annorlunda, kommer de att vara engagerade i processen.
Oenighet om AI:s framtida roll
Rapporten avslöjar också en tydlig skillnad i synen på AI mellan chefer och medarbetare. Mer än hälften av cheferna, 56 procent, tror att deras jobb kommer att ersättas av AI inom fem år. Samtidigt tror 61 procent av de anställda att deras tjänster aldrig kommer att hotas av AI.
Denna skillnad i uppfattning kan leda till utmaningar när företag försöker integrera AI-lösningar i sina processer, framhåller Tobias och utarbetar:
– Chefer ser AI som en naturlig del av framtiden, samtidigt som många anställda är skeptiska till att deras roller kommer att påverkas. Denna oenighet kan göra det svårt att få hela organisationen med på en AI-baserad transformation.
– Förändring är aldrig lätt, men med rätt strategi och stöd kan företag nå sina digitala mål och realisera värderingar som de annars riskerar att gå miste om, avslutar Tobias.
Om Columbus
Columbus är ett internationellt konsultföretag som stödjer företag med digital transformation inom tillverkning, life science, livsmedel, detaljhandel och distribution. De implementerar affärskritiska lösningar och levererar molnbaserad ERP, e-handel och CRM för att optimera affärsprocesser. Med över 1 600 experter levererar Columbus med lokalt engagemang och global leveranskapacitet.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Columbus och inte en artikel av hufvudstadsbladet