Orsaken till en tågavspårning på Malmbanan i Vassijaure den 17 december förra året var med största sannolikhet ett defekt hjul som sprack, vilket platsen Järnvägar.nu vara den första att berätta.
– Vi väntar på själva slutrapporten för att ta reda på orsaken, att något har hänt med ett hjul har faktiskt varit klart från första början, säger Caroline Wiss, vd för LKAB Malmtrafik, till DN.
Nationella haverikommissionen (SHK) kom på tisdagen med en preliminär lägesrapport som säger att “hjulet gick sönder direkt från racerbanan in i navet”. Det ska ha förekommit en spricka i en del av hjulet, enligt rapporten, något som kräver ytterligare utredning.
LKAB:s egen utredning visar att underhållsrutinerna har följts för det aktuella hjulet. Gruvbolaget vidtog även andra säkerhetsåtgärder kopplade till hjulen, säger Caroline Wiss.
– Vi tog alla hjul från samma tillverkningsparti ur drift och kontrollerade dem. Samtliga klarade kontrollerna utan anmärkning, säger Caroline Wiss.
Den aktuella olyckan med elva urspårade vagnar var den första av två urspårningar i vintras. Samtidigt står LKAB inför en ny säsong av malmtransporter under tuffa förhållanden.
– Med tanke på dessa händelser har vi och Trafikverket gemensamt sett över rutiner och tekniska aspekter. Ingen kan garantera något, men vi känner oss inte mer oroliga nu än innan urspårningarna, säger Caroline Wiss.
Tågets klockspårning fick stora ekonomiska konsekvenser för gruvbolaget, enligt LKAB. Tappade intäkter på 100 miljoner kronor om dagen under två månaders reparationer.
Över 40 procent av Malmbans skenor är mer än 30 år gamla och därmed utslitna, rapporterade DN i augusti. Ökad kapacitet i infrastrukturen är nödvändig, anser bolaget, inte minst för att minska sårbarheten vid olyckor.
– Att det just nu är singelspår i princip hela vägen, med några mötesplatser. Den bästa julklappen vore att ha kraftigt utökade mötesplatser och gärna dubbelspår efter hela sträckan, säger Caroline Wiss.