Moderaterna i Region Stockholm lämnade på tisdagen in en motion till regionfullmäktige där de vill ändra den resepolitik som de själva var med och beslutade om 2021.
Huvudbudskapet är att de vill låta anställda i regionen flyga mer – och även på kortare sträckor – än i dag. Anledningen är infrastrukturminister Andreas Carlssons (KD) uppmaning till kommuner och regioner att ha en mer flygvänlig resepolicy för sina anställda för att stödja de regionala flygplatserna runt om i landet.
Enligt gällande resepolicy flygningen är inte tillåten på resor som tar mindre än fem timmar med tåg. Detta inkluderar bland annat sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö. I Stockholms stad gäller tåg för alla resor under 50 mil – samt till Göteborg och Malmö. Om du behöver flyga kortare sträckor måste du gå till högsta administrativa chef och kunna motivera varför.
Moderaterna vill nu att regionen inför en transportneutral politik, som inte aktivt förespråkar tåget framför att flyga.
“Med detta vill vi också uppmana både Stockholms stad och andra kommuner i länet samt näringslivet att modernisera sin resepolitik och sluta minska flygresorna och istället ställa frågan hur och på vilket sätt vi kan stödja Arlanda och flyg i en svår och tuff tid”, säger Kristoffer Tamsons.
Är det inte viktigare att stödja klimatet?
“Å ena sidan kan du klimatkompensera, och å andra sidan vet vi att flyget också förändras just nu. Då kan du som en klok reseköpare vara med och stötta den förändringen snarare än att stå på vid sidan av och peka finger och säga att det går för långsamt, säger Tamsons.
Tamsons riktar också en känga till det ekonomiska regionrådet Aida Hadžialić (S), som i hufvudstadsbladet bland annat gick ut och talade för vikten av att stödja både inrikes och internationellt flyg i regionen.
“Det gränsar till rent hyckleri. Jag tycker att det är hög tid att vi får fler politiker och beslutsfattare som lever som de lär. Om man säger sig stå på Arlandas och flygbolagets sida, ja, då får man också bevis, jag tänk i termer av ditt eget beslutsfattande och din egen verksamhet, säger Tamsons.
I en kommentar till hufvudstadsbladet uppmanar Aida Hadžialić Tamsons att lyfta blicken.
“Arlanda tappar konkurrenskraft och Sverige har den lägsta tillväxten i Europa. Jag tror inte att pajkastning om interna styrdokument är lösningen, det som krävs nu är ledarskap och agerande från både region och regering. Resepolitiken som Tamsons kritiserar är också en som han själv har tagit fram och beslutat om”, säger hon.
Motionen kommer att förberedas inom Region Stockholm inom kort och kommer att behandlas på regionfullmäktige nästa år.
Timrå kommun, som är delägare i Sundsvall-Timrå flygplats, har nyligen infört en mer resevänlig resepolicy för att stödja den förlustbringande flygplatsen. Enligt en granskning som SVT har gjort uppger fem av det 40-tal kommuner som antingen delar eller har en flygplats i sitt område att de skulle vilja se sina anställda flyga mer.
LÄS ÄVEN:
DEBATT Liberalerna: Skapa en ny elflygplats i Stockholm