Advent kan ses som en påminnelse om ett framtidshopp. För 2000 år sedan kom Jesus som ett ljus i mörkret och än idag är Svenska kyrkans grundsyn att ha tilltro till framtiden när ljuset ska råda.
– Det kan vara ett motgift mot den dystra bild som förmedlas i nyhetsrapporteringen, säger prästen Adam Illi.
Läs mer om advent och jul hos Svenska kyrkan i Malmö
Ordet advent kommer från latinets “adventus domini”, som betyder Herrens ankomst.
– Vår mest älskade adventspsalm är Bered vägen för Herren och den herre vars ankomst adventstiden handlar om är naturligtvis Jesus Kristus. Centrum för den kristna tron och kyrkans liv är att Jesus kommer till oss i olika bemärkelser, förklarar Adam Illi, präst i Bunkeflo Strandkyrka.
Tre perspektiv
Adam Illi berättar att han brukar prata om advent i tre tidsperspektiv: det historiska, vad som händer här och nu och framtiden.
– Gamla testamentets folk och profeter hoppades på en messias, en av Gud utvald frälsare – ett hopp i hopplösheten och ett ljus i mörkret. På den tiden levde människor under ganska svåra förhållanden, det var krig och ockupation, det var en politiskt och ekonomiskt orolig värld – liknande det vi ser idag. Advent handlar om just den längtan och väntan som föregick Jesu ankomst.
Börja om varje år
Första advent är början på kyrkoåret som sedan går igenom alla centrala händelser i Jesu liv tillsammans med lärjungarna. Det är en cykel som börjar om varje år, förklarar Adam.
– Det är aldrig för sent att komma in i kyrkans liv och rytm. Så det andra tidsperspektivet är här och nu. Vi firar inte advent och jul för att minnas eller för att upprätthålla en tradition, utan vi firar den för att det som hände där och då också händer här och nu i våra liv. På samma sätt som Jesus kom då, kommer han till oss genom läsningen av evangeliet och predikan. Han kommer till oss i bön och i nattvardsfirandet. Kyrkoåret innebär att vi får följa Jesus genom allt och sätta våra liv i ljuset av hans liv.
Hopp och framtidstro
Många människor idag kan känna sig hopplösa inför världens tillstånd och Adam säger att kyrkan och den kristna tron kan ge hopp och framtidstro.
– Det tredje tidsperspektivet handlar om framtiden. Människor väntade på Jesus förr, och vi väntar på honom nu i dag, den grundläggande kristna inställningen är att vi lever i hoppet och på löftet att Jesus ska återvända. Därför ser vi framtiden an med tillförsikt. På ett sätt lever människorna i varje tidsålder i den yttersta tiden, ingen vet hur framtiden kommer att se ut – världen är i ständig förändring och varje tidsålder har sina bekymmer om vad som väntar. Vi vet att Jesus har lovat att komma igen. Vilket elände vi än ser framför oss nu, är mörkret inte ett permanent tillstånd. I slutändan vinner ljuset, det är vår försäkran – det är kristen tro. Vissa kanske tycker att det är naivt, men det är också ett härligt hopp som ger kraft att kämpa vidare och våga tro på en ljus framtid, ett motgift mot den dystra syn man lätt får när man följer nyhetsbevakningen.
Förfest innan jul
Mer konkret är advent i kyrkans värld en fasta och en förfest inför jul. Advent handlar om stillhet och vördnad för det som komma skall och i kyrkan kan man mötas med utrymme för reflektion och samtal. Och så förstås musik som är en stor del av kyrkans adventsfirande.
– Första advent är alltid välbesökt, men även Lucia sticker ut. Lucias liv visar på stort hopp om ljusets seger över mörkret, hon var beredd att dö för sin kristna tro och hoppet kring vilket vi firar jul, Kristus, Fredsfursten, säger Adam Illi.
Läs mer om advent och jul hos Svenska kyrkan i Malmö
Trovärdig – En artikelserie från Svenska kyrkan i Malmö