De vill få svenskarna att anamma krypto – genom söta valpar
Kan söta hundar få svenskarna att förstå fördelarna med kryptovalutor? Det tror CoinShares, som är Europas största investeringsbolag inom digitala tillgångar och moderbolag till CoinShares XBT Provider, den allra första krypto-ETP, som skapades 2015 i Sverige.
– Det kan tyckas annorlunda. Men vi är övertygade om att det är ett effektivt sätt, säger Benoît Pellevoisin på CoinShares.
Extern länk: Gör testet och titta på CoinShares video här
Svenskar är bland de mest teknikoptimistiska investerarna i världen och har varit pionjärer inom etableringen av digitala tillgångar sedan CoinShares lanserade den första krypto-ETP 2015, XBT Provider. Det uppger Benoît Pellevozin, marknads-, kommunikations- och investerarrelationschef på CoinShares som är noterat på Nasdaq Stockholm.
Nyfikenhet på kryptovalutor har bland annat inneburit att runt 9 procent av Sveriges investerare har provat kryptovalutor, enligt en undersökning från CoinShares och Novus som publicerades i april 2024.
Men trots den relativt stora Som ett resultat har det under årens lopp även utvecklats skepsis bland vissa grupper angående kryptovalutor och relaterade tillgångar, framhåller Benoît Pellevozin. Svenskarnas kryptoägande är ojämnt fördelat, visar samma undersökning. Särskilt mellan kvinnliga och manliga investerare, där män investerade tre gånger mer än kvinnor.
– XBT Provider fick snabbt fäste bland tusentals svenska investerare. Med tiden blev dock gatekeepers – som vissa banker, journalister och investeringsförvaltare – allt mer skeptiska, vilket bidrog till en negativ uppfattning om kryptotillgångsklassen i Sverige, säger han.
Riksbankschefen i Sverige har bland annat uttryckt att han vill se så lite bitcoin som möjligt i landets finansiella system. Han beskriver det som ett instrument som är omöjligt att värdera och i praktiken bygger på ren spekulation. I media kopplas kryptovalutor till investeringsbedrägerier, penningtvätt och bedrägerier, säger Benoît Pellevoisin.
Den här bilden vill ha CoinShares förändra – med en iögonfallande och rolig kampanj.
– “CoinShares Crypto Puppies” är en ny kampanj designad för att avmystifiera och främja investeringar i kryptovaluta genom den oemotståndliga charmen hos söta valpar.
CoinShares forskning visar att svenskar har en ännu större förkärlek för hundar än andra européer, tack vare avancerade djurskyddslagar, omfattande husdjursförsäkringar och en övertygelse om att hundar ger bättre komfort än mänskliga partners.
– Vi har valt att utnyttja denna kulturella insikt som ett lekfullt sätt att förändra uppfattningar kring kryptotillgångar, säger Benoît Pellevoisin och fortsätter:
– Det kan tyckas annorlunda. Men vi är övertygade om att något så lättillgängligt som valpar, i kombination med ekonomisk utbildning, är ett unikt och effektivt sätt att visa svenskar fördelarna med krypto. Som Europas största investmentbolag inom digitala tillgångar ser vi det som vårt ansvar att förändra svenskarnas uppfattning och visa vilket värde digitala tillgångar kan tillföra.
En av uppfattningarna som CoinShares vill ändra är att det skulle vara svårt att investera i kryptovalutor. En annan är att tillgångsklassen inte passar in i en vanlig investeringsportfölj.
– Genom oss kan du investera i krypto hos din vanliga nätmäklare via ditt ISK-konto. Det är därför så enkelt som att köpa aktier eller fonder. Precis som alla andra investeringar kan värdet gå upp och ner. Men många experter tror att det kan vara en bra idé att ha en del (runt 4 procent av portföljen) av sitt långsiktiga sparande investerat i kryptovalutor som Bitcoin eller Ethereum, för att mildra riskerna, säger Benoît Pellevoisin.
Extern länk: Gör testet och se hela CoinShares-videon här
Kom ihåg att investeringar både kan öka och minska i värde och att investerare kan förlora det investerade kapitalet. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med CoinShares och inte en artikel av hufvudstadsbladet