Läs, skriv, räkna-garantin gäller sedan höstterminen 2019 och innebär att behövande elever i för- och grundskola ska få rätt stöd i rätt tid. Tanken är att barnen ska ha nödvändiga, grundläggande kunskaper innan de går vidare till mellanstadiet.
Men Skolinspektionens uppföljningar visar att garantin inte fungerar som det är tänkt. Meningen var att fler elever skulle få stöd, och det skedde inledningsvis. Men förra läsåret var andelen lägre än innan garantin infördes.
Även elevernas prestationer, mätt som resultat på de nationella proven i årskurs 3, har försämrats.
Enligt Skolinspektionen verkar läs, skriv, räkna-garantin ha för komplicerat regelverket. Var tredje lärare uppger att de inte är insatta i hur garantin ska genomföras och många skolor saknar rutiner för att säkerställa att garantin träffar blink. Det resulterar i att elever som är på gränsen att behöva stöd inte alltid fångas upp, enligt Skolinspektionen rapportera till regeringen.
Utbildningsminister Lotta Edholm (L) kommenterar rapporten som “nedslående läsning” och fortsätter: “Därför utreds nu hur stödsystemet kan förbättras och stärkas.”
Planen är att det kartläggningsmaterial och bedömningsstöd som skolorna använder ska revideras och testas hösten 2025.