Det var för drygt en vecka sedan som det upptäcktes att två datakablar i Östersjön hade förstörts. En av kablarna gick mellan Sverige och Litauen och en gick mellan Finland och Tyskland. Skadorna på kablarna finns i internationellt vatten men i svensk ekonomisk zon. Händelsen utreds som misstänkt sabotage och det kinesiska fartyget Yi Peng 3 har pekats ut som misstänkt för att ha orsakat förstörelsen.
Det har nu kommit fram nya uppgifter om hur kabelbrotten kan ha skett, skriver WSJ. Enligt tidningen ska kablarna ha förstörts mellan den 17 och 18 november. Utredningen visar att fartyget ska ha släppt sitt ankar men fortsatte sin färd i svenska vatten den 17 november vid 21-tiden på kvällen. Kort därefter ska fartygets släpande ankare ha förstört den första kabeln mellan Sverige och Litauen, säger två källor till WSJ.
Vid den tiden ska också fartygets transponder har stängts av. Yi Peng 3 ska då ha fortsatt även om det släpande ankaret kraftigt bromsat fartygets hastighet, visar data från bland annat satelliter.
– Det är ytterst osannolikt att kaptenen inte skulle ha märkt att hans fartyg både tappade sitt ankare och släpade det efter sig och tappade fart i flera timmar, säger en utredare till tidningen.
Klockan 03:00 den 18 november ska fartyget ha färdats runt 16 mil med ankaret släpande på botten. Då ska den andra kabeln, som går mellan Tyskland och Finland, ha förstörts. Kort därefter började fartyget sicksacka, sedan tog det upp sitt ankare och fortsatte sedan sin kurs, enligt utredningen.
Danska örlogsfartyg måste då har gått ut för att försöka stoppa Yi Peng 3, vilket så småningom tvingade den att släppa ankar i Kattegatt, i den danska ekonomiska zonen. Där bevakas den till och med nu av den danska flottan.
Enligt källorna ska en undersökning av fartygets ankare och skrov ha visat på skador som tyder på att ankaret har släpat i botten och förstört kablarna.
Fartyget Yi Peng 3 har bara varit i kinesiska vatten från december 2019 till mars i år, enligt WSJ. Då borde fartyget istället ha börjat transportera ryskt kol och annat gods och börjat stanna vid ryska hamnar. Fartyget ska bland annat ha gjort flera resor till hamnen i Murmansk och en till Östersjön. Vid tidpunkten för kabelbrotten ska fartyget ha fraktat rysk konstgödsel.
Ryssland har förnekat all inblandning.
Onsdagen slutade brottsplatsundersökningen i Östersjön och resultatet ska nu analyseras, heter det i ett pressmeddelande från Åklagarmyndigheten.
“Förundersökningen fortsätter och ett närmare samarbete inleds inom ramen för den gemensamma utredningsgruppen inom den närmaste tiden”, säger statsåklagare Henrik Söderman.
Även tysk förbundspolis utreder händelsen tillsammans med svenska och finska myndigheter.
Läs mer:
Expert på Yi Peng 3: “Indikerar hybrid krigföring”