Informationen på japansk tv skakar bilvärlden.
Enligt den japanska kanalen TBS planerar Nissan och Honda att gå samman. På sikt kan även Mitsubishi bli en del av den nya alliansen.
När Honda, Nissan och Mitsubishi i mars i år avslöjade att de tänkt starta ett samarbete gällande mjukvara och kommande elbilsplattformar kallade Nissans tidigare vd Carlos Ghosn beskedet för “ett fientligt övertagande av Nissan”.
Och kanske får Ghosn rätt. För sedan beskedet i mars har Nissan frigjort sig mer och mer från alliansen med Renault. Det var för övrigt när Ghosn ville knyta ihop Nissan och Renault som hans slutliga fall från makten började. Ghosn åtalades för ekonomiskt bedrägeri i Japan och tvingades fly landet.
Under hösten har det kommit rapporter om Nissans ekonomiska problem. Nyhetsbyrån Bloomberg har rapporterat att riskkapitaldotterbolaget Foxconn planerade att köpa makten över Nissan, men varken Nissan eller Foxconn har kommenterat uppgifterna.
BYD hotar
Nu kommer helt nya uppgifter från den japanska tv-kanalen TBS, den japanska tidningen Nikkei och British BBC. Alla tre rapporterar uppgifterna om att Honda och Nissan nästa vecka planerar att prata om ett närmare samarbete och på sikt gå samman.
Anledningen är att både Honda och Nissan behöver stärka sin elbilssatsning för att möta konkurrensen från nya kinesiska märken. Inte minst på den stora asiatiska marknaden fruktar Nissan och Honda att bli omkörda av märken som BYD och MG.
Nissan och Honda har inte bekräftat uppgifterna utan hänvisade till beskedet de gjorde i mars om sitt samarbete.
Honda och Nissan är Japans andra och tredje största biltillverkare, efter Toyota, och en sammanslagning beskrivs som komplicerad men fullt möjlig. Framför allt kan det leda till en politisk kris då jobben är hotade. Nissans pågående samarbete med Renault kan också komplicera affären. Tidigare samarbetar Toyota med två andra japanska tillverkare, Subaru och Suzuki, och de tre delar flera modeller.
I augusti deklarerade Honda och Nissan att Mitsubishi också kommer att ingå i ett elbilssamarbete, vilket tyder på att Mitsubishi också skulle ingå i den nya stora japanska koncernen. Nissan är redan idag den största aktieägaren i Mitsubishi.
Flera bedömare menar att affären är klok då var och en av dem kanske inte har råd med de investeringar som krävs för att byta till elbilar. Den senaste tiden har Honda och Nissan, liksom flera europeiska märken, även tappat försäljning i Kina, världens största bilmarknad.
Tillsammans sålde Honda och Nissan 7,4 miljoner bilar 2023, men försäljningen har minskat i år, främst till märken som BYD och Tesla.