Bovra driver bostadsmarknadens digitala omställning
Att köpa hus är en av livets största investeringar. Jens Nilsson, grundare och vd för Bovra, jämför två alternativ: ett digitalt väldokumenterat hus med information om renoveringar, installationer och hantverkarkontakter, eller ett papperslöst, okänt hus.
– Att köpa ett hus utan en digital historia är ett förlegat sätt att förvalta vår största tillgång. Bovras digitala, nationella infrastruktur gynnar både villaägare och företag i branschen, säger han.
Vid husköp uppstår många frågor: Vem gjorde renoveringen? Vad har de gjort och när? Hur kan man kontakta dem om något går fel – och hur fungerar den värmepumpen egentligen? Jens Nilsson, grundare och vd för Bovra, menar att det är omodernt att köpa och äga ett hus utan en digitalt tillgänglig historik över fastigheten som är vårt livs största tillgång.
– Trots digitaliseringen i resten av världen präglas fastighetsmarknaden fortfarande av analog och oorganiserad hantering av husdokumentation. Information om till exempel installationer, vitvaror och renoveringar finns ofta i pappersform eller osystematiska digitala filer, vilket gör det svårt för ägarna att få en heltäckande bild av fastighetens skick och historia, säger han.
Bovra är kärnan i bostadsmarknadens digitala omställning och erbjuder en nationell digital infrastruktur som förbättrar möjligheterna för både villaägare och företag inom fastighetsbranschen.
– Du har hela bostadsägandet i fickan. Husägare samlar all viktig information om bostaden, vilket underlättar vid försäljning, renovering eller energieffektivisering. Företag får lättare synlighet och därmed fler uppdrag. Ställs en kund inför ett val faller det naturligtvis på en hantverkare som garanterar ett bra jobb och lämnar dokumentation, precis som proffsen gör med din bil. Du skulle aldrig intervjua bilmekanikern för att själv fylla i dokumentationen när bilen var på service – varför göra det med ditt hus?
Stor tillväxtpotential för inhyrda företag
Bovra sprider sig snabbt över Sverige: Bara i höst har över 1 800 företag anslutit sig för digital leverans och mer än 25 000 renoveringsprojekt och installationer har dokumenterats. Jens berättar att företag som har agerat snabbt redan skapar starkare och därmed mer varaktiga relationer med sina kunder. Vissa större aktörer importerar även informationen om tiotusentals tidigare projekt så att husägare automatiskt får underlaget till husets Fastighetskonto för enklare ägande, försäljning och deklaration.
– Marknaden har helt klart missat vad Bovra erbjuder och även företagare, som ofta själva är villaägare, ser fördelen med ett Bovra Fastighetskonto. Banker och försäkringsbolag är intresserade av plattformen då svenska hus utgör en av hörnstenarna i deras balansräkningar och att förstå fastigheternas skick, skick och potentiella energiomvandling är också mycket avgörande för den långsiktiga konkurrenskraften, vilket inte minst Finansinspektionen Myndighet och EU driver på.
Jens konstaterar att Bovra är i en stark expansionsfas och att det är så marknaden alltid borde ha fungerat.
– Plattformens meritokratiska logik belönar och hjälper företag som levererar dokumentationen av sina projekt på Bovra att växa, och förfinar marknaden till långsiktig nytta för alla. Vi ser fram emot att fortsätta förbättra spelplanen för både villaägare och professionella företag, avslutar han.
Läs mer om Bovras app för villaägare
Om Bovra
Bovra är en digital infrastrukturplattform för villaägare och företag som har samlat ett stort erfaret team och som redan samlat in över 100 miljoner kronor sedan starten 2021. Genom Bovra-appen får villaägare ett digitalt fastighetskonto för dokumentation som följer med en förändring av ägande, samt tjänster för energieffektivisering, bolån och värdering. Bovra är gratis för både villaägare och företag, men företag kan köpa tjänster för ökad synlighet och funktionalitet.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bovra och inte en artikel av hufvudstadsbladet