Fler och fler studenter lider av ångest, känner sig misslyckade och har beteendeproblem i skolan. Samtidigt ser vi att våra barn har sämre kompetens. De läser och skriver sämre och har stora utmaningar med att lösa matematiska problem. När elever har akademiska utmaningar och inte lär sig som vi förväntar oss, finns det två möjliga åtgärder. Det första är att anpassa lärmiljön efter elevens behov. Här handlar det till exempel om att ha en extra resurs för att förklara och motivera, att låta eleven arbeta i ett annat individuellt, tystare rum, eller att minska kraven – “gör bara en sida i matteboken”. Att anpassa skolmiljön är ett sätt att hjälpa eleven att utvecklas, men det finns också ett annat alternativ: satsa på att utveckla sociala och emotionella färdigheter hos eleverna. Om skolan från tidig ålder arbetar aktivt och systematiskt med att träna färdigheter som att kunna hantera frustration, motivera sig själv, reglera negativa känslor och hålla fokus bygger vi resurser hos eleverna som ska kunna användas för att resten av sina liv.