I mer än hundra år har Sverige varit en produktiv nation och det inkluderar vår förmåga att tillverka slagkraftiga fordon. Volvo grundades 1915 och Saab ett par decennier senare. När det kommer till marknadsföring är det talande att det under ett par år på 1980- och 90-talen var så trendigt att en Volvo dök upp i populära filmer som Hemma-serien, en påminnelse om märkets värde denna jul. Det var helt enkelt lite häftigt att köra svenskt och den dragningskraften ska inte underskattas när det kommer till marknadsföring.
Även om våra svenska biljättar tyvärr oftast inte har gått med vinst så handlar det om att sälja en filosofi som kan översättas till kronor och ören.
Innovation och förnyelse har varit ledord när det kommer till fordonsindustrin i synnerhet. En P1800, som är mest känd för gemene man från tv-serien Helgonet med en ung Roger Moore från 1962, är rent ut sagt mindre säker än de moderna Volvobilar vi kör idag. Precis som Sverige var en föregångare när det gällde säkerhetsbältet – lite busigt kallat den sovjetiska slipsen när den först introducerades – har vi varit ledande när det gäller att tillverka säkrare och miljövänligare bensin- och dieselbilar. För en svensk förare ingår säkerhet också i den komfort vi alltid värderat högt.
Det är därför regeringens förslag om den så kallade “skrotbilspremien” är rent ut sagt idiotiskt. Det introducerades kort och gott 2023 och innebär att alla som äger en bil som är minst 15 år gammal kan få upp till tiotusen kronor i bonus om de väljer att skrota den och istället köpa en elbil. Med tanke på kostnaden för en ny elbil är det en droppe i havet och premien har setts över det politiska spektrumet.
Mattias Goldman, som är VD för 2030-sekretariatet och en stor vän av elbilar, menar att det helt enkelt är “slarvig användning av skattemedel med väldigt liten klimatnytta”, och siffrorna talar för sig själva: 2023 var det ca. 800 bilar av 134 000 som skulle uppfylla kraven för att kvalificera sig för denna premie. På ren svenska handlar det om att slänga pengarna i sjön, men tanken på en sådan premie är inte utan fördelar.
Våra bensin- och dieselbilar blir bara bättre och om man inte såg skogen för alla träd är det klart att vi kan hjälpa miljön om vi fokuserar på det grundläggande faktumet. Att köpa en elbil kostar flera hundra tusen kronor och de tiotusen kronor du potentiellt kan kvalificera dig för är till liten hjälp när det kommer till en så stor investering. De som dessutom kör runt med gamla bensin- och dieselbilar som är 15 år eller äldre kommer med största sannolikhet inte heller att ha råd med en ny elbil. De kommer att föredra en bensin- eller dieseldriven bil av ekonomiska skäl när det är dags att byta bil och det är därför man skulle kunna uppmuntra dem att köpa nya, modernare och bränslesnålare bilar och därmed gynna den miljövänliga svenska fordonsindustrin.
Om man skulle introducera en en generellt högre skrotpremie för äldre bensin- och dieselbilar skulle få det genomslag som regeringen vill uppnå. Dessutom skulle det hjälpa svensk fordonsindustri och få fler att vilja investera i nya bilar. Likaså skulle det kunna ta bort ett stort antal bilvrak som finns i svensk natur och inte minst stimulera till ytterligare innovation när det gäller just fordon. Idag stirrar många blinda på elbilar, men de glömmer att denna teknik är långt ifrån färdigutvecklad.
När det blir riktigt kallt, som det kan vara i Sverige fryser till exempel laddstationer och plast är något som tar lång tid att bryta ner i naturen. Sanningen är att bensin- och dieselbilar kommer att finnas med oss väldigt länge. Frågan är dock om regeringen verkligen vill verka för miljön eller helt enkelt åstadkomma poserande åtgärder som kan generera positiva pressklipp, men i realiteten inte uppnår en bra miljöpolitik.
I längden skulle man kunna dra nytta av Sveriges historia som bil- och innovationsnation. Bilen är en del av vår historia och bilen byggde det allmänna hemmet. Vad vi bör göra är att inse att vi har starka etablerade varumärken som ständigt förnyar sig. Vill man vara miljövänlig ska man helt enkelt favorisera bensin och diesel. I så fall går det att fortsätta stärka det som gjort Sverige framgångsrikt. Vår innovationsförmåga och vilja att ständigt tänka nytt.
Ett konkret exempel är alltså att införa en skrotpremie för bensin- och dieselbilar som är äldre än tio år på 20 000 kronor utan krav på att man ska köpa elbil, och gör det nu!
Mats Qviberg