Svensk polis och olycksutredare är ombord på torsdagen som observatörer när det kinesiskflaggade fartyget Yi Peng 3 undersöks i Kattegatt.
Fartyget misstänks vara inblandat i de två kabelbrott som utreds som sabotage.
– Det är till exempel intressant för oss att höra vad besättningen har att säga om detta, säger John Ahlberk, generaldirektör för den norska olyckskommissionen.
De svenska utredarna är där på inbjudan av en delegation knuten till den kinesiska haverikommissionen.
– Eftersom det är ett kinesiskt flaggat fartyg på internationellt vatten är det Kina som har jurisdiktion över fartyget.
Annons
Kinesiska utredare bestämmer
Därmed är det också de kinesiska utredarna som bestämmer hur utredningen ska gå till. För de svenska utredarna är fartygets ankare av särskilt intresse.
Annons
— Det vore så klart intressant för oss att prata med besättningen om hur de har hanterat ankaret och även titta på ankarspel och sånt.
Enligt Polismyndigheten genomförs inga utredningsåtgärder av svensk polis ombord på fartyget.
Enligt Danmarks utrikesminister Lars Løkke Rasmussen (M) dröjer det förmodligen inte länge innan Yi Peng 3 lämnar Kattegatt.
– Vi räknar med att fartyget kommer att kunna segla vidare till sin destination när inspektionen är klar, säger han till Danmarks Radio.
Misstänkt sabotage
En förundersökning pågår om sabotage på grund av två kabelbrott i Östersjön. Det började i november och polismyndigheterna i Finland, Sverige och Litauen tillsatte då ett gemensamt utredningsteam (JIT) för att utreda orsaken till skadan på kablarna.
Fartyget misstänks för att avsiktligt ha släpat sitt ankare 16 mil längs Östersjöns botten och därmed förstört datakablarna, enligt Wall Street Journal.
Både Danmarks och Sveriges kustbevakning har under lång tid skuggat fartyget, som också rapporterades ha gjort mystiska manövrar över tre andra undervattenskablar mellan Danmark och Sverige, innan de ankrade i Kattegatt söder om ön Anholt.
Tid en nackdel
Att det har gått så lång tid sedan de två kabelbrotten i Östersjön är en nackdel, konstaterar John Ahlberk.
– Vi vill alltid komma till platsen för händelsen så snart som möjligt efter att den inträffat så att spåren och bevisen inte går förlorade.
Annons
Han hoppas ändå att iakttagelserna ombord kan ge någon form av klarhet.
– Det är därför vi har bedömt att det fortfarande finns fördelar med att vi finns på plats för att få den insikt om fakta som vi kan få.