Recension: Tonsättaren Lisa Streich inspireras av Medusa och äggskivare


Bslickarna är fokuserade på toner medan välkoreograferade klangfärger slängs fram och tillbaka över scenen. Det är djupt koncentrerad filharmonik som startar Konserthusets tonsättarhelg. I centrum står den svenska tonsättaren Lisa Streich.

Som pendang till höstens tonsättarfestival, Konserthuset i Stockholm erbjuder sedan ett antal år en tonsättarhelg med svenskt fokus varje vår. Årets huvudperson briljerar i det ljudmässigt suggestiva och visuellt effektiva. Verkens titlar är ofta skenbart konkreta – det är musiken också, där hon experimentellt mejslar fram oväntade klangkonsistenser ur orkestern.

Filharmonikerna leds av dirigenten Ilan Volkov, som i “Segel” från 2017 administrerar både interpunktion och gradvisa skiftningar i klangfärger. Orkestern flämtar och fladdrar i skarpa skurar mellan klangliga vindbyar.

Streich har en särskild förkärlek för vad hon kallar “mögla” ackord: ackord som är avsiktligt suddiga och luddiga i kanterna, noggrant noterade för att uppnå en slags livgivande förvrängning. På så sätt får hon enkelt Kungliga Filharmonikerna att låta som en “alla kan spela”-ensemble. Det är dock inte en fråga om musikalisk lyteskomik på amatörernas bekostnad. Med dessa harmoniska förvrängningar knådar Streich en tusenbladsdeg av ljud där det mest konkreta återspeglas i det abstrakta. Det hela resulterar i en ton som är både inbjudande och paradoxalt nog tillgänglig.

Lämna ett svar