Lågpriselbil från Volkswagen under andra halvan av 2020-talet


I går presenterade Renault sin satsning på elbilar som klassas under den nya avdelningen Ampere. Företagets vd, Luca de Meo, berättade sedan om hur de ska nå lågprisbilar inför tävlingen. Avsikten är att erbjuda marknaden elbilar runt 2027–2028 som är i paritet med förbränningsmotorbilar i pris.
Under gårdagens hade tyska Süddeutsche Zeitung en konferens som Volkswagens vd Oliver Blome deltog i. Där pratade han om gruppens framtid och hur de ska spara pengar. Men han berörde också ämnen som billiga elbilar.

Han sa att Volkswagen ännu inte tagit något beslut om en så kallad 20 000-euro-bil, i skrivande stund motsvarande 229 000 kronor. Han är dock övertygad om att en sådan bil är möjlig under andra hälften av 2020-talet, det vill säga tidigast 2026 men före 2030. Alltså ungefär samma tidsram som Renault förväntar sig.

Drygt fyra meter lång (kort) Volkswagen ID.  2 alla.
Volkswagen ID.  2 alla.
1 AV 2

Drygt fyra meter lång (kort) Volkswagen ID. 2 alla.

Foto: Jan-Erik Berggrenn

2 AV 2

Volkswagen ID. 2 alla.

Foto: Jan-Erik Berggren

Blume påpekade att den enskilt viktigaste komponenten i sänkta priser på elbilar är batterierna och deras kostnad. Av den anledningen arbetar Volkswagen just nu med planer på en ny battericell som beräknas minska batterikostnaderna med 50 procent.
Enligt honom har Volkswagen ett ansvar att få ut rätt produkter till marknaden till rätt pris. Han beskriver det som att det hittills nått tidiga användare av elbilar, men att konsumenterna, inte minst de som inte kan ladda hemma, nu behöver övertygas av tekniken.

Volkswagen presenterade konceptbils-ID tidigare i år. 2all som var en demonstration av hur en lågpris elbil kan prestera. Den beskrevs som en elbil med en räckvidd på 45 mil och ett pris på under 25 000 euro, idag motsvarande 286 000 kronor.

Lämna ett svar