Ny vd utsedd för omdanade Schibsted


Energiomställningen kan påskyndas genom nya affärsmodeller

Victor Hammar är delägare på konsult- och revisionsbyrån EY.
Victor Hammar är delägare på konsult- och revisionsbyrån EY.
Övergången till ett fossilfritt samhälle ger stora affärsmöjligheter. Den snabba och komplexa utvecklingen gör dock att företag mitt i omställningen gör klokt i att se över sina affärsmodeller.

Traditionella modeller räcker inte alltid när din framgång beror på hela branschens framgång.

För att lyckas krävs nya former av strategiska partnerskap – genom hela värdekedjan.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Vested – modellen för riktiga strategiska partnerskap

Victor Hammar är Partner på konsult- och revisionsbyrån EY och har fungerat som rådgivare till många företag genom hela värdekedjan inom el- och energisektorn. Han har sett inifrån vad som krävs för att påskynda övergången till ett fossilfritt samhälle.

– För att nå framgång, och det gäller både för det enskilda företaget och för branschen som helhet, behövs nya former av strategiska partnerskap som syftar till att växa och tillsammans lösa nya utmaningar. Vi måste gå från “what’s in it for me” till “what’s in it for we”.

Samarbeten mellan leverantörer och kunder är i sig inget nytt. Men på World Energy Congress, som ägde rum i Rotterdam den 22–24 maj, stod det klart att utvecklingen inom energisektorn just nu går mycket snabbt vad gäller teknikutveckling, infrastrukturutveckling och marknadsförhållanden. Och kongressen betonade vikten av strategiska partnerskap, inte minst som ett sätt att främja innovation, hantera energiutmaningarna, öppna upp nya marknader och minska risken för enskilda aktörer.

Din framgång kräver allas framgång

– Företagen i omställningen agerar i en komplex värdekedja med ett begränsat antal aktörer – där alla parter är beroende av att andra klarar sig. De som utvecklar mjukvara för laddstationer är beroende av en snabb utbyggnad av laddinfrastrukturen och hårdvarutillverkarna är i sin tur beroende av utvecklingen längre ner i värdekedjan. Ett företags framgång bygger helt enkelt på allas framgång.

Med de förutsättningarna är det viktigt att affärsmodellen ligger i linje med de långsiktiga resultat man vill uppnå.

– Olika typer av affärsmodeller driver olika beteenden och resultat. Och här handlar det om att i vissa fall överväga steget från väldigt transaktionsbaserade affärsmodeller till riktiga strategiska partnerskap, säger Victor Hammar.

En ledande modell för verkliga strategiska partnerskap är “Vested”. Vested bygger på över tio års forskning vid University of Tennessee och har tillämpats av flera ledande internationella företag. Magnus Kuchler, som är Sverigechef på EY och har agerat rådgivare i över 20 Vested-samarbeten, ser stora fördelar med att använda en beprövad affärsmodell som är helt neutral för alla inblandade parter.

Magnus Kuchler, Sverigechef på EY.
Magnus Kuchler, Sverigechef på EY.

Fiktivt joint venture som skapar verkligt värde

– Här definierar man risk- och ansvarsfördelning, gemensamma mål, prismodeller, incitamentsstruktur och styrning tillsammans – men utan att starta ett gemensamt bolag. Det är alltså inte fråga om ett Joint Venture eller någon annan typ av samägande i ett projekt. Istället handlar det om att gå från en transaktionsbaserad verksamhet till en relationsbaserad.

I en transaktionsbaserad verksamhet ser varje part till sina egna direkta intressen. Du vill maximera din vinst och minimera dina risker och kostnader. Men i ett strategiskt partnerskap som använder sig av Vested-metoden ligger fokus på att driva innovation och långsiktigt värde genom att hitta win-win-lösningar – samtidigt som man delar ansvar och risker på ett smart sätt. Här är några punkter som skiljer ett förtjänat kontrakt från ett traditionellt affärskontrakt:

En resultatbaserad finansiell modell sätts upp med tydlig riskdelning, som driver rätt beteenden och som säkerställer att parterna vinner tillsammans och förlorar tillsammans.

Parterna är överens om en gemensam vision och vägledande principer.

Du skapar ett gemensamt fiktivt företag där full transparens och fullt förtroende råder.

Deltagarna följer en gemensam process där partnerskapet byggs ihop.

Drivkraften är transformation och innovation – och gemensamt värdeskapande.

– När vi på EY tittar på branscher med liknande utvecklingstakt och komplexitet som energisektorn ser vi att många topprankade företag går mer och mer mot att bygga strategiska partnerskap. Och många av dessa företag använder Vested-metoden för att lyckas, säger Magnus Kuchler.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Vested – modellen för riktiga strategiska partnerskap

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EY och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar