Beslutet att införa den tidigare aviserade skrotningspremien fattades formellt av regeringen förra veckan. från och med den 20 augusti utgår en premie på 10 000 kronor till den som väljer att skrota sin minst 15 år gamla bil med förbränningsmotor och samtidigt köpa eller leasa en ny eller begagnad elbil. Enligt regeringen är beslutet en viktig del i arbetet med att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn.
”Att snabbt kunna förändra vårt fordonsflottan är helt central för att Sverige ska lyckas nå nettonollutsläpp senast 2045, säger Romina Pourmokhtari.
Enligt myndigheten Trafikanalys kan åtgärden leda till 10 000 fler skrotade bilar, vilket ger en utsläppsminskning på 40 000 ton koldioxid. Som jämförelse ökar årets utsläpp med fyra miljoner ton på grund av att regeringen sänkte reduktionsskyldigheten vid årsskiftet. Och årets sänkning av bränsleskatten ökar utsläppen med cirka 350 000 ton.
Flera instanser är kritiska till premiums design. Riksförbundet M Sverige tvivlar på att den som kör en skrotad bil idag kommer att ha råd med en elbil imorgon. De hade hellre sett en premie som uppmuntrade byte av bilar äldre än 15 år till en nyare bil – oavsett om det är en elbil eller inte.
“De äldsta bilarna har höga utsläpp och står för en stor andel av de allvarligaste trafikolyckorna, medan nyare bilar är mer bränslesnåla, rena och trafiksäkra. En förutsättningslös skrotningspremie är en säker reform för att föryngra den svenska bilparken och påskynda omställningen, säger Heléne Lilja, kommunikations- och samhällschef på Riksförbundet M Sverige, i en kommentar.