Nya sparåtgärder från Boeing som svar på strejken


Frysning för noteringar hägrar – det är så du tar ditt företag till börsen

Beatrice Cedermark projekterar börsintroduktioner på Nordea.
Beatrice Cedermark projekterar börsintroduktioner på Nordea.
Många företagare drömmer om att en dag ringa i börsklockan. Men resan dit har många etapper och det gäller att förbereda sitt företag i tid. En som kan vägen är Beatrice Cedermark, som projekterar börsintroduktioner på Nordea.

– Med lägre räntor i horisonten och en förväntad bättre ekonomi förväntar vi oss ett gynnsammare läge för introduktioner igen, säger hon.

Under 2021 genomfördes över 60 börsnoteringar i Sverige. Sedan dess har marknaden mattats av till följd av högre inflation, ränteläget och en sämre konjunktur. Förra året var endast ett bolag noterat på Stockholms huvudlista och i år har hittills endast tre bolag noterats på samma lista.

Men Beatrice Cedermark, som arbetar på Nordea Equity Capital Markets och projekterar börsintroduktioner för kunder på börserna, märker en förbättring för företag som vill bli börsnoterade:

– De senaste åren har riskaptiten varit lägre och många bolag har väntat på att bli noterade, säger hon.

Att marknaden har varit trög men nu börjat komma igång igen har gjort arbetsdagarna längre, konstaterar Beatrice Cedermark.

En av de viktigaste delarna av hennes och hennes kollegors arbete är att förbereda ett företag för börsen. Och det kan ta relativt lång tid och kräver engagemang från både rådgivarna och företaget.

– Även om de flesta förmodligen förstår att en notering är en komplex process med många rörliga delar, underskattas ofta den tid och de resurser som faktiskt krävs. Tiden det tar från det att vi börjar till en notering kan vara ett år eller till och med längre om tidpunkten inte är rätt. Därför tycker jag att företag som funderar på att gå på börs bör kontakta oss redan idag, även om de själva känner att en notering kan ligga flera år fram i tiden.

Men låt oss börja från början – varför ska du lista ditt företag överhuvudtaget?

– En av de främsta anledningarna är att få tillgång till kapitalmarknaden, vilket ofta möjliggör snabbare och effektivare tillgång till kapital, både vid notering och senare via olika former av emissioner.

Och det kan gå snabbt för börsbolag att få de medel som behövs för att växa. Beatrice Cedermark berättar om en riktad nyemission där kunden hade pengarna på kontot redan sex dagar efter första kontakten med Nordea.

Men även om kapitalanskaffning är centralt och börsen är ett mål för många företagare så är det ändå inte rätt plats för alla företag, påminner Beatrice Cedermark.

– För små, kassaflödesnegativa och ibland svårvärderade bolag kan det finnas nackdelar med att vara börsnoterade. Om handeln blir för tunn, och likviditeten är låg, kan marknaden ha svårt att prissätta aktien rättvist.

Dessutom ställs andra myndighetskrav på börsbolag. Att behöva publicera kvartalsrapporter för att bedömas av marknaden kräver resurser och kan göra det svårare att agera långsiktigt när ivriga aktieägare vill se pågående framsteg.

Första stegen mot börsen

Den tidiga resan mot en börsnotering handlar mycket om att testa vattnet. Beatrice Cedermark och hennes team kopplar samman företag med institutionella investerare, som sedan ger tidig feedback om vad de vill ha på plats i företaget inför en kommande notering.

– De vet vad som krävs för att de ska vilja investera, men också vad marknaden förväntar sig. Det kan handla om att ha en styrelse och ledning som är redo för börsen, men också om saker som att det är fokus på ESG-frågor eller att man följer de redovisningskrav som finns för börsbolag.

En annan sak som Beatrice Cedermark och hennes kollegor tittar på är företagets kommunikation. Anledningen är att ett börsbolag ska kunna kommunicera med aktieägare och andra intressenter på ett transparent och professionellt sätt.

Vid denna tidpunkt i processen är nästa steg att bygga en så kallad Equity Story, som bland annat ska beskriva företagets strategi, position och varför företaget kan vara en attraktiv investering. Utöver det utformas även ett mer omfattande prospekt med syfte att informera framför allt privata investerare inför den kommande noteringen.

– Beroende på bolag och bransch finns det ett antal fonder och ankarinvesterare som är viktiga att nå – och som andra kommer att följa efter. Så vår uppgift är att lägga fram fallet för dessa. Det är ett steg i att börja närma sig en värdering och ett pris på börsen.

“Klockringningen” närmar sig

Parallellt med detta ska noteringen samordnas mellan alla parter som är involverade i processen. Inklusive bolagsjurister, grundare, befintliga aktieägare, själva marknadsplatsen och Finansinspektionen.

– I nästa steg träffar våra aktieanalytiker fler investerare och börjar sin kontinuerliga bevakning av bolaget. De skickar också ut en IPO-rapport till professionella investerare över hela världen.

Om vi ​​inte redan har satt en prisklass kommer det att göras efter denna omgång. Då är det dags att “öppna böckerna” som det heter, och det är nu som investerare – inklusive allmänheten – faktiskt kan teckna aktier.

Klockringningen – när bolaget får ringa börsklockan under första handelsdagen – närmar sig nu med stormsteg och bolaget kan förhoppningsvis se fram emot många nya aktieägare och en trevlig börsresa. För Nordeas del är arbetet inte över när noteringen är klar. Tvärtom.

– Vi hjälper även våra kunder med allt från att genomföra olika former av emissioner och försäljningar av större aktieinnehav till att vara rådgivare vid eventuella förvärv eller avyttringar. Som bank har vi självklart också fördelen att vara med på skuldsidan när våra företag behöver kapital i form av lånefinansiering, säger Beatrice Cedermark.

EXTERN LÄNK: Läs mer om hur vi kan stötta dig som företagare i Nordea Private Banking

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nordea Private Banking och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar