Säljledarna: S-lotteriet godkände allt | Sverige


Flera tidigare försäljningschefer säger till hufvudstadsbladet att försäljningen styrdes av Kombispel.

Foto: Google

“Kombispel godkände allt”, säger en av de tidigare försäljningscheferna.

Foto: JEPPE GUSTAFSSON/SHUTTERSTOCK / SHUTTERSTOCK LEDARE/IBL

Jonas Nygren (S), ny vd för Socialdemokraternas lotteribolag Kombispel.

Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT / TT NYHETSBYRÅ

Sedan det socialdemokratiska lotteribolaget Kombispel förra veckan avslutade samarbetet med telemarketingföretaget Effective Communication har den socialdemokratiska mediestrategin varit att lägga ansvaret för den kritiserade försäljningen hos säljorganisationen på företagets kontor i Barcelona.

– Det är allvarligt både vad gäller de metoder som telemarketingföretaget använder och omständigheterna kring det här företaget. Det är oacceptabelt, sa partiledare Magdalena Andersson, S, tidigare i veckan och skyllde det egna partiets lotteribolag på en fråga om bristande tillsyn.

– Det är uppenbart att Kombispel har brustit i tillsynen av det här företaget man anlitat.

Artikeln i korthet

• Socialdemokraternas bolag Kombispel var starkt involverat i säljarbetet och godkände varje förändring i säljmanuset, trots partiets försök att lägga ansvaret på telemarketingföretaget Effektiv kommunikation.

• Säljarna riktade sig främst till äldre personer och använde aggressiva försäljningsmetoder, inklusive uppmuntran till köp på kredit och uppskjutande av betalningar.

• Combispel undersöker nu sina relationer och kommunikationer med Effektiv kommunikation, inklusive godkännande av försäljningsmanus.

Starkt kontrollerat av S-lotteribolaget

Men enligt flera tidigare försäljningschefer som hufvudstadsbladet varit i kontakt med har försäljningen alltid varit starkt styrd av S-lotteriets bolag Kombispel.

Företagets representant besökte Barcelona med jämna mellanrum – vi pratar om var till varannan månad – för att kvalitetssäkra försäljningen, lyssna på säljsamtal men också för att pusha säljorganisationen att leverera bättre resultat.

hufvudstadsbladet har varit i kontakt med tre tidigare försäljningschefer på Barcelonakontoret som arbetat direkt med Kombilotteriet. Alla tre ger en genomgående bild av att Kombispel godkände varje ändring av de säljmanus som används på kontoret och att företaget inte sällan gjort tillägg och korrigeringar i manusen.

Effektiv kommunikations-vd Rickard Blom uppger också i ett mejl till hufvudstadsbladet att varje ändring i säljmanuset skulle behöva godkännas av Kombispel och att man ofta gjorde tillägg och korrigeringar i manusen.

Det bekräftar nu också Kombispels vd Jonas Nygren för första gången: — Ja, det var så processen såg ut.

Målgruppen var äldre

Som hufvudstadsbladet kunde avslöja redan förra veckan uppmanades säljarna att anspela på barnbarnen i den äldre målgruppen för att få dem att anmäla sig till lotter. Och de hemliga försäljningsmanusen visar också hur ett nej eller en hänvisning från den äldre personen till dålig ekonomi skulle argumenteras ner. Bland annat med hänvisning till att lotterna kunde köpas på kredit, med faktura i efterhand.

I Kombispels kritiserade försäljningsmanus bjöds biljettköpare in att köpa biljetter med vinst från biljetter köpta på kredit.

Dessutom fanns en formulering, som försäljningscheferna menar funnits i manusen länge utan invändningar från Kombispel, där de som inte hade råd fick besked om att de kunde skjuta upp betalningen mot slutet av månaden, får de första lotterierna på kredit och därigenom betala alla lotterier med yrkad vinst.

Socialdemokraternas lotteriverksamhet

• Kombilotteriet drivs genom det S-ägda A-lotteriets dotterbolag Kombispel som har arrenderat ut försäljningen till telebolaget Effektiv kommunikation med kontor i Barcelona.

• 2023 gav lotteriverksamheten 9,8 miljoner kronor till Socialdemokraternas partikassa och 6,3 miljoner kronor till SSU. Inget annat parti kommer i närheten av det även om bland annat Moderaterna har försökt bygga upp ett eget lotteri.

Just den passagen har kritiserats av både Spelberoendes Riksförbund och den nytillträdde vd:n för Kombispel Jonas Nygren, som avfärdade det som ett brott mot spelets regler.

Kombinerade spel uppger att de inte kan utesluta “att något sådant har gått över.”

“Kombinerade spel godkände allt”, säger en av de tidigare försäljningscheferna för S-lotteriet och berättar att han blev förbannad när han lyssnade på Socialdemokraternas presskonferens med Magdalena Andersson tidigare i veckan.

“Vill slänga oss under bussen”

– Jag var väldigt irriterad. Det blir både jag och många andra ledare som har jobbat där tidigare. Politikerna vill slänga oss under bussen. De vill skylla på att det finns kriminella som har jobbat där, säger försäljningschefen.

Det var i helgen som hufvudstadsbladet kunde avslöja att en av försäljningscheferna som ansvarade för försäljningen av S-lotteriet i Barcelona hade en bakgrund i Malmös gängmiljö och skötte försäljningen för Kombispel samtidigt som han önskades servera en fängelsestraff i Sverige. Svenska Dagbladet och hufvudstadsbladet kunde senare koppla ytterligare en handfull anställda och tidigare anställda inom företaget som helhet till gängmiljön. Försäljningschefen fick sparken i måndags.

Att trycket var hårt på säljarna och att flera av de många unga som anställdes för säljarjobbet hade en svår arbetssituation, ifrågasätts inte av försäljningscheferna som alla själva började som säljare. De hänvisar till att telemarketingbranschen är på det sättet och de provisionsbaserade lönerna som driver den.

Samtidigt vittnar de också om påtryckningar från Kombispel.

Socialdemokraternas lotteribolag Kombilotteriet skakas av nya avslöjanden.

Foto: JEPPE GUSTAFSSON/SHUTTERSTOCK / SHUTTERSTOCK LEDARE/IBL

Kalla och heta listor

– Så fort vi hade en månad där kraven inte uppfylldes dök de upp, säger en av försäljningscheferna.

Kombispel har erkänt att de äldre är en målgrupp för lotteriet och både säljare och de tre försäljningscheferna på Barcelonakontoret säger att ringlistorna de fick från Kombispel varje månad kunde vara vem som helst i landet, men att de allra flesta tillhörde bl.a. kategorin äldre.

Försäljningscheferna beskriver hur Kombispel levererade två typer av ringlistor, “kalla” och “varma”, där de “kalla” listorna var de personer som inte tidigare prenumererat på lotterierna. . De “kalla” listorna bestod av äldre personer.

– De flesta vi ringde var 70 år och äldre, säger en av försäljningscheferna.

Kombispel uppger att listorna de tillhandahöll innehöll personer i åldern 40-83 år, och att de hade ett tak där ingen över 83 år skulle kontaktas.

Inskickade medlemslistor

I de kalla listorna fanns både de som sympatiserade med Socialdemokraterna och de starkt partikritiska, liknande partisympatier i befolkningen som helhet.

Samtidigt fanns det listor som kallades “heta”, som sex till åtta säljare ringde dagligen. Det fanns personer som tidigare hade prenumererat på Kombilotteriet, men som aktivt sagt upp sin prenumeration och nu skulle övertygas om att fortsätta igen.

I den varma gruppen fanns enligt försäljningscheferna många medlemmar och mer tydliga sympatisörer till Socialdemokraterna.

Socialdemokraterna äger Kombispel genom A-lotteriet.

Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

hufvudstadsbladet kunde tidigare i veckan avslöja att Socialdemokraterna med jämna mellanrum har släppt information om sina egna medlemmar till försäljning till Kombilotteriet, vilket alla medlemmar informeras om i det finstilta när de blir medlemmar.

Den nytillträdde vd:n för Kombispel Jonas Nygren konstaterade dock på tisdagen att det inte skett på länge. Det borde inte ha skett efter att den nya GDPR-lagen infördes.

– Den information jag har fått är att vi inte har ringt medlemslistor på tio år, säger Jonas Nygren.

Kombispel utreder nu företagets relationer och kommunikation med Effektiv kommunikation, inklusive vilka säljmanus Kombispel har godkänt. Tidigare i veckan kunde Jonas Nygren därför inte säga om Effektiv kommunikations bild av att alla säljmanus är godkända stämmer eller inte.

Kombispels nytillträdde vd Jonas Nygren, S, säger att bolaget utreder hur kommunikationen gick med säljbolaget.

Foto: Jakob Åkersten Brodén/TT / TT NYHETSBYRÅ

S företag utreder

– Vi grottar och går igenom våra talmanus. Det är otroligt mycket talarmanus eftersom det kommer uppdateringar hela tiden och vi tittar också på all kommunikation, säger Jonas Nygren.

Han bekräftar dock att Kombispel kontinuerligt besökt Barcelonakontoret på det sätt som säljcheferna beskrivit.

En återkommande kritik mot lotteriförsäljning har varit att köpare, många av dem äldre och förvirrade, inte förstod att de beställde en hel prenumeration av lotter som fortsätter att komma månad efter månad, och säljare har vittnat om hur de blivit tillsagda att bara nämna i passerar att det var prenumerationer – inte enstaka köp. Något som också bekräftas av de säljmanus som hufvudstadsbladet har sett.

Detta har hänt

• En undersökning av Dagens nyheter visar att Socialdemokraternas lotterimål förvirrade äldre människor.

• Flera före detta säljare säger att de sålt lotter till personer som sannolikt inte förstod köpvillkoren, som att lotteriprenumerationer måste sägas upp.

• Socialdemokraterna sade i förtid upp säljbolaget som sålde lotterna från ett kontor i Barcelona

• hufvudstadsbladet kunde under fredagen avslöja de hemliga försäljningsmanus som visar hur försäljarna uppmanades att anspela på de äldres barnbarn och hur de skulle presentera lottprenumerationer som köp av enstaka lotter.

• Under lördagen avslöjade hufvudstadsbladet att en av de försäljningschefer som ansvarade för försäljningen av lotterna i Barcelona hade bakgrund i Malmös gängmiljö och var efterlyst i Sverige för att ha rymt från att avtjäna ett fängelsestraff i Sverige.

• hufvudstadsbladet har också avslöjat hur inte bara äldre, utan även spelmissbrukare och personer med gott beteende har lockats att bli kunder i Kombispel.

Men försäljningscheferna nämner också ett tillfälle då Kombispel ska ha agerat efter att säljarna på Barcelonakontoret börjat hänvisa köpare av lotteriabonnemang att direkt efter köpet kontakta Kombispels kundtjänst och säga upp prenumerationen och därmed göra lotteriprenumerationen till en enstaka lott köpa.

– Då hörde Kombispel av sig och sa åt oss att sluta med det. De betonade att det var viktigt att köparna stod kvar på ett abonnemang under lång tid.

Effektiv kommunikations vd Rickard Blom skriver, med hänvisning till beskrivningen av händelsen, att: ”Jag har ingen förstahandskännedom om denna påstådda dialog och har därför svårt att kommentera den i detalj. Men generellt sett arbetar vi alltid för att kundens relation med slutkunden ska vara så långvarig som möjligt.”

– Vi kan inte utesluta att något sådant har hänt, säger Jonas Nygren, vd Kombispel.


LÄS MER: S-lotteriets hemliga försäljningsmanus
LÄS MER: Chef vid försäljning av S-lotterierna söktes i Sverige
LÄS MER: Avskedad vd för S-lotter får hemlig fallskärm
LÄS MER: Premie Spelberoende och utsatta får skulder med S-lotteriet

Lämna ett svar