Israels strategi efter Irans robotangrepp


Byte till förnybart bränsle: “ger oss vad vi vill ha”

1a17d462 94be 4897 a78d a82381190d67.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.777778h:h;*,*&crop=w:0
SydGrönt är Sveriges största leverantör av svenskproducerad frukt, bär, grönsaker och blommor. Men de odlar och levererar inte bara grönt, de tänker också förnybart.

– När vi räknade på våra olika alternativ föll valet på HVO100 som bränsle. Nu anpassar vi oss successivt till det, säger Fredrik Elensky, som är vd för leverantörens åkeri SydLog.

EXTERN LÄNK: Låt Preem hjälpa ditt företag att förändras

Sydgrönt är en ekonomisk förening som ägs av cirka 130 odlare i Sverige vars produkter säljs och distribueras över hela landet. Grödorna hämtas på svenska gårdar och levereras till hela den svenska dagligvaruhandeln och restauranggrossisterna. Distributionen sköts till stora delar av det egna åkeriet och dotterbolaget SydLog.

– Med andra ord – medlemmarna växer och vi samlar och levererar. Vi har ett femtiotal tunga kylbilar med släp som går dygnet runt, säger Jimmy Dunborg som är transportchef på SydLog.

Har satt upp tuffa miljömål

Eftersom SydGrönt och medlemsodlarna lever med och från jorden finns det också en stark tradition av att vårda naturen och jordens resurser. De beslut som fattas präglas av långsiktighet och hållbarhet.

– Vi har satt upp hårda miljömål genom Science Based Targets. Det innebär att vi måste minska våra utsläpp av växthusgaser med 46 procent till 2030 jämfört med 2019. Med tanke på att våra åkerier står för 86 procent av våra utsläpp är det självklart att det är här vi lägger stor vikt, säger Jimmy Dunborg.

Jimmy Dunborg är transportchef på SydLog.
Jimmy Dunborg är transportchef på SydLog.

Därför uppdaterar företaget kontinuerligt sin fordonsflotta och ser över valet av olika bränslen.

– Vi har också en löpande dialog med våra kunder om hur viktigt det är med en strategi för att minska utsläppen och gå över till förnybart. Det ingår självklart även i våra avtal med kunder.

Genom att noggrant samordna och optimera transporterna sparar åkeriet också in på körsträcka samtidigt som kostnaderna hålls nere. Dessutom utbildas förarna i eco-driving, körsättet som minskar både förbrukning och utsläpp.

Flyttar till HVO100

Redan 2015 köpte företaget två bilar som var anpassade för det förnybara bränslet RME och sedan 2019 har SydLog successivt köpt in 16 biogasbilar. Nyligen beställde de även den första elektriska lastbilen.

– En utmaning är att regeringen ändrar förutsättningarna för oss som verkar i branschen. Några år efter att vi köpt våra biogasbilar togs subventionerna bort, vilket ökade kostnaderna. Dessutom har regeringen sänkt reduktionsplikten för diesel från och med årsskiftet, vilket tyvärr gör att det blir billigare att tanka vanlig diesel, säger Fredrik Elensky.

– Det gör att det inte finns några incitament att fylla på med förnybar diesel, vilket minskar omställningstakten. Men det hindrar oss inte. Trots detta håller vi fast vid vår strategi och våra miljömål.

Fredrik Elensky, är vd för åkeriet SydLog.
Fredrik Elensky, är vd för åkeriet SydLog.

I våras gjorde företaget en noggrann beräkning av de olika alternativen för drivmedel.

– Där räknade vi på de ökade kostnaderna i förhållande till de minskade utsläppen och kom fram till att HVO100 var valet för oss, säger Fredrik Elensky.

Under våren har företaget beställt 15 bilar till HVO100 och fasar nu successivt ut fossil diesel.

– Nu pågår ett arbete med att fasa ut våra sista dieselbilar och det känns väldigt bra, säger Jimmy Dunborg.

Redo att ta del av ökad produktion

Sedan 2009 – då Sydlog bildades och köpte sina första egna lastbilar – har företaget samarbetat med Preem. Då fyllde man på fossil diesel, men idag ersätter man den med HVO100.

– En mycket positiv sak är att Preem bygger en ny stor anläggning vid raffinaderiet i Göteborg för att öka produktionen av och tillgången till förnybara drivmedel.

EXTERN LÄNK: Låt Preem hjälpa ditt företag att förändras

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Preem och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar