Apple mot strömmen – stiger till ny rekordnivå


Viral rush för de svenska “airbagjeansen” – nu ska de lanseras

f7e5e059 caca 4713 97f6 462574d92816.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.777778h:h;*,*&crop=w:0
De har lockat kända investerare, belönats av den franska regeringen och fått hundratals miljoner visningar på sociala medier. Snart landar de hajpade airbagjeansen från Strömstad på butikshyllorna världen över, med hjälp av svenskt exportstöd.

EKN:s garantier kan vara vad som behövs för att en exportsatsning ska bli av

Krockkuddar har funnits i bilar sedan 1950-talet och har sedan dess räddat många liv. Men för motorcyklar har de varit mer ovanliga, särskilt för att skydda den utsatta underkroppen. Det är något Moses Shahrivar, grundare och VD för modeteknikföretaget Mo’Cycle, vill förändra.

– Som motorcyklist vet jag hur sårbar underkroppen är. Ändå utvecklar branschen bara skydd för överkroppen. Det är den enkla bakgrunden till våra airbagjeans, säger han.

I plaggen som produceras av det Strömstadbaserade företaget finns krockkuddar som – vid behov – skyddar användaren från svanskotan ner till mitten av vaderna. Kuddarna aktiveras med hjälp av ett dödmansgrepp som förbinder byxorna med motorcykeln. För att se till att airbagjeansen håller vad de lovar genomförs simulerade krascher med egna stuntmän.

– Inuti denimtyget finns en slitstark fiber som är starkare än både kevlar och stål. Den har bland annat använts för att hålla ihop satelliter i rymden.

Moses Shahrivar är grundare och VD för Mo'Cycle.
Moses Shahrivar är grundare och VD för Mo’Cycle.

Mamma sydde upp den första prototypen

Moses Shahrivar presenterade sina airbagjeans för första gången 2021 i ett TV-program där entreprenörer presenterar sina idéer för en grupp välkända investerare.

– Jag gjorde mönsterkonstruktionen och mamma sydde upp den. Efter många sena nätter hade vi en fungerande prototyp. Det var bara ett byxben – men det räckte. Vi fick ja från tre av investerarna i tv-programmet och en fjärde kom till företaget förra året.

Sedan dess har uppmärksamheten riktats mot det svenska företaget och dess innovativa byxor. Jeansen har varit med i amerikanska talkshower och nämnts i bland annat CNN. Förra året fick företaget “Traffic Safety Innovation Award” som delas ut av den franska regeringen. Och allt detta innan byxorna stått på en enda butikshylla.

– Vi ville bygga efterfrågan och lägga tid på produktutveckling innan vi vände oss till branschen. Istället har vi fokuserat på slutkunderna, säger Moses Shahrivar.

Redo för nästa steg med hjälp av EKN

Mo’Cycle har hittills använt flera strategier för att finansiera sin resa. 2023 startades en kampanj på en crowdfunding-sajt där privata konsumenter kunde förbeställa ett par airbagjeans. Kampanjen inbringade en miljon kronor och var viktig för produktutvecklingen, konstaterar Moses Shahrivar. Plötsligt var det hundratals motorcyklister runt om i världen som provkörde byxorna.

6cdbb797 56d9 4955 b2a6 f82eb8722fb9.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.785714h:h;*,*&crop=w:0

Men när Mo’Cycle sedan ville bygga upp ett lager för ytterligare expansion var förhandsbeställning inget alternativ, och företaget behövde lägga ut kapital. Då vände sig Moses Shahrivar till företagets kontaktperson på SEB för att ansöka om en förlängd kredit på 1,8 miljoner kronor. För att godkänna krediten föreslog banken ett samarbete med exportfrämjande myndigheten EKN, Exportkreditnämnden.

– Jag har jobbat med Moses i flera år och har stort förtroende för Mo’Cycle som företag. Men att ge kredit till uppskalningsföretag innebär en högre risk, vilket gör att banker sällan vill gå in och försörja sig helt och hållet. Därför bad jag Moses att kontakta EKN som har möjlighet att dela risken med oss ​​i exportaffärer, säger Johan Lind på SEB.

Johan Lind på SEB.
Johan Lind på SEB.

Efter att ha granskat Mo’Cycles affärscase ansåg EKN att de kunde utfärda en garanti som innebar att de tog 75 procent av SEB:s risk för Mo’Cycles förlängda kredit. Detta gjorde i sin tur att banken kunde godkänna lånet.

– Det lånet var precis vad vi behövde, eftersom vi byggde ännu mer värde i företaget inför nya investeringsrundor, säger Moses Shahrivar.

Mo’Cycle-grundaren ser fram emot en hektisk avslutning på 2024. I november kommer Europas största motorcykelmässa att äga rum i Milano. Då kommer Mo’Cycle att göra sin stora lansering mot branschen och återförsäljarna. Samtidigt öppnar bolaget för att ta in en eller två nya investerare under hösten, detta inför en fullskalig satsning komplett med en nyemission.

– Vi har en riktigt bra produkt som också har fått mycket ekologisk hype. Nu är det återförsäljarna som drar oss istället för tvärtom, säger Moses Shahrivar.

Kolla om EKN kan hjälpa dig att få JA från banken

Artikeln är framtagen av Brand Studio i samarbete med EKN och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar