Jag är plötsligt utan färdtjänst – hufvudstadsbladet


Som användare av en färdtjänst skulle jag ringa och beställa bil som vanligt. Men till min och beställningscentralens stora förvåning gick det inte. Varför? Var det problem med det nya systemet som Serviceresor började använda?
Nej, det var att min färdtjänst hade gått ut utan min vetskap.

Ett färdtjänstbevis är giltigt i ett till tre år. När det har gått ut kan en användare ansöka om ett nytt tillstånd. Det kan hända att den blinde plötsligt börjar se? Nej, men varje år tidigare har kommunen skickat ut en blankett för att ansöka om en ny för mig och andra användare att fylla i i god tid innan färdtjänsttillståndet. Men tydligen med ett nytt system kommer de inte att göra det längre. Men det är inget som har berättats för oss som använder vår färdtjänst.

Jag ringde kommunens kundtjänst för att få hjälp. Fick sedan reda på att det enda de kunde göra var att skicka mig ett formulär eller att jag själv skriver ut det.

Detta har skapat ett stort problem för mig och för andra då vi använder färdtjänst i vardagen. Det är inte alla av oss som har någon som kan köra oss, skriva ut blanketter eller liknande.

Att kommunen skaffat ett nytt system är en sak, men då måste vi användare ta reda på vilka nya regler som gäller. Hur är det med alla äldre som inte kommer ihåg när de ska söka nytt tillstånd?
Kan inte låta bli att undra om det är en strategi kommunen tagit fram för att spara pengar. Nu dröjer det ett tag innan jag får mitt tillstånd, vad ska jag göra då?

Christina Lundgren

c377614e 83aa 4b20 af7e 88640b60ee02

Öppna bilden i helskärmsläge

Bild: Jörgen Svendsen

Lämna ett svar