Bolagen som Avanza kan köpa för att expandera internationellt


Ny generation plug-in hybrider: Så bra är den nya tekniken

626d425a aa68 4914 9ddc f17259e45610.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.777778h:h;*,*&crop=w:0
De helelektriska bilarna har fått välförtjänt uppmärksamhet de senaste åren.

Men i deras skugga har även nya laddhybrider utvecklats – och här har tekniken snabbt förbättrats.

Ett konkret exempel: Elektrisk räckvidd på upp till 95 kilometer på en laddning.

EXTERN LÄNK: Läs mer om BMW 530e xDrive Touring

Fordonsvärlden har lagt mycket fokus på helelektriska bilar under en spännande tid som ofta beskrivs som en revolution i branschen. De eldrivna modellerna har tagit en större plats på marknaden och både räckvidd, prestanda och snabbladdning har utvecklats snabbt. Det har gjort bilarna tillgängliga för många som vill byta till ett liv där man aldrig behöver tanka bensin eller diesel.

Parallell utveckling av plug-in hybrider

Men trots detta har inte alla möjlighet att ta steget fullt ut. Laddinfrastrukturen har fortfarande brister på vissa ställen och vill man kunna köra riktigt långt utan att behöva stanna kan en laddhybrid vara ett alternativ. För parallellt med elbilarnas framfart har utvecklingen av laddhybrider tagit ett sjustegssprång.

– Det handlar mycket om förbättrad räckvidd och laddning i modernare laddhybrider. Tidigare kunde man sällan köra mer än 4-5 mil på en laddning, men nu finns det många modeller som klarar närmare 10 mil. Elmotorerna har också blivit starkare och laddningen snabbare även i laddhybrider, säger Magnus Lord Arendander, produktchef på BMW Sverige.

f70e3442 97f8 4611 a8e4 f66451e43d2a.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.775685h:h;*,*&crop=w:0

95 kilometer på en laddning

Ett tydligt exempel på hur långt utvecklingen kommit är premiumkombin BMW 530e Touring som nu finns i Sverige. Bilen, som har en systemeffekt på 299 hk, kombinerar en modern turboladdad bensinmotor med en elmotor på 184 hk. Tack vare ett batteri med en nettokapacitet på 19,4 kWh indikeras en elektrisk räckvidd på upp till 95 kilometer, beroende på version och utrustning.

För den som söker ännu mer prestanda lanseras även 550e xDrive Touring, som kombinerar en 313 hk rak 6-cylindrig motor med en 197 hk elmotor. Systemeffekten på 489 hk och 700 Nm gör att 0-100 km/h-sprinten avklaras på snabba 4,4 sekunder, samtidigt som bilen har en elektrisk räckvidd på upp till 89 km.

– Det är en viktig förändring. Med så lång räckvidd klarar de flesta alla vardagsresor på ren el. Och bilen går att ladda både hemma och på allmänna laddplatser, säger Magnus Lord Arendander.

cbbc5087 41f4 4780 a964 183f5994c148.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.784387h:h;*,*&crop=w:0

Bättre utrymmen – mer körglädje

En begränsning på vissa laddhybrider är att montera batteriet utan att kompromissa med storleken på bagageutrymmet och bensintanken. I nya BMW 530e Touring har man löst problemet genom att integrera batteriet i golvet, precis som på det helelektriska syskonet BMW i5. Detta har möjliggjort en bagagevolym på 570 liter med uppfällt baksäte. Detta har också skapat utrymme för en fullstor bränsletank på 60 liter.

– Batteriets centrala placering har även andra fördelar som man tydligt märker när man kör bilen. Den centrerade vikten bidrar till en välbalanserad bil med bra vägegenskaper som är rolig att köra. För även om bra räckvidd är en viktig parameter vill BMW aldrig kompromissa med körglädjen, säger Magnus Lord Arendander.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med BMW och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar