Äckel ska inte köra färdtjänst – hufvudstadsbladet


Det här är en åsiktstext.Tidningens hållning är oberoende socialdemokratisk.

Hjärnan nästan exploderar när man läser kommentarerna från X-trafik om att förare i färdtjänsten angriper passagerare.

Färdtjänster ges till dem som har svårt att ta sig fram i samhället utan stöd. Det handlar ofta om funktionshindrade och äldre.

Men det går uppenbarligen inte att känna sig trygg med intjäningen i regionen.

Färjetrafiken ska vara ett säkert transportmedel. Men hufvudstadsbladets granskning visar att det tyvärr inte alltid är fallet.

Öppna bilden i helskärmsläge

Bild: Jörgen Svendsen

För hufvudstadsbladet berättar en ung kvinna hur en färdtjänstförare gjorde olämpliga kommentarer och efter sin resa sökte upp henne på Facebook och ansökte om att bli hennes vän. Så här skrev föraren:

Annons

“Hej vackra Lisa! Hur går det med ridningen? Är faktiskt väldigt nyfiken på att lära känna dig:) Ditt leende har sådan kraft; varje gång jag ser det ljusnar min dag och jag känner mig inspirerad. /Dagens förare”

Annons

Detta är faktiskt inte bara ett meddelande. Det kan klassas som ett brott. Det finns också bevis, för “Dagens chaufför” skickade ett meddelande till Lisa och Lisa kan själv tydligt och detaljerat rapportera om händelseförloppet under resan.

Lisa, som egentligen heter något annat, sammanfattar det hela bäst själv i intervjun i hufvudstadsbladet:

“Färdtjänsten är min hjälp och då ska han inte kontakta mig privat.”

Efter händelsen kör Lisa inte längre. Hon vågar inte. Därför kan hon nu inte lämna hemmet om inte hennes föräldrar är hemma och kan ge henne skjuts.

X-trafik fungerar inte tar problemen med olämpliga, eventuellt kriminella, förare på tillräckligt stort allvar.

Resenärer kan anmäla avvikelser, eller som det så fint och passande vagt heter på X-trafiks hemsida, “lämna kommentarer” och när det gäller brott uppmuntras resenärer att polisanmäla sig själva.

Ingen förare har fått en varning sedan 2018.

Systemet verkar med andra ord inte fungera.

Så säger X-trafik om vad som händer med anomalirapporter:

“Det kan vara lite svårt att komma vidare när ord står mot ord. Vi vill att alla ska kunna känna sig trygga när de åker med oss, men det gäller även förarna.”

Annons

Annons

Nu står ord inte för ord i Lisas fall. Chauffören har till och med skickat ett meddelande till Lisa. Resetjänstkunderna är också beroende av färdtjänstpersonal.

Men kommentaren från X-trafik visar att det tyvärr nog finns anledning att dokumentera färdtjänstresor. Om X-trafik inte vill göra det kan du göra det själv.

Du har till exempel laglig rätt att spela in konversationer du är en del av. Alltså även utan motpartens vetskap.

Men återigen, bland dem som beviljas färdtjänst finns det inte ens alltid möjlighet att göra det. Lägg därtill en situation där du är instängd i en bil med en främling, och du kan också bli rädd.

Det ska inte vara färdtjänstkundernas ansvar att göra resorna säkra.

Lisa är nämligen tyvärr inte ensam om sin erfarenhet av färdtjänsten, här är några exempel på de anmälningar som X-trafik tagit emot de senaste tre åren om färdtjänstförare:

“Tassad på bröst och ben”

“Ta hennes hand och lägg den på honom, då är han hård”

“Om du inte hade en partner hade jag redan tagit av mig byxorna.”

Ursäkta, men vad är det för styggelse som får köra färdtjänst i Gävleborg?

Och varför har inte en enda förare fått en varning när det ser ut så här?

Under dem under de senaste tre åren har åtta fall anmälts till X-trafik. Men mörkertalet är nog större. Systemet bygger på egenrapportering, där färdtjänstkunden, eller till exempel anhöriga, vårdnadshavare eller boendepersonal förväntas rapportera till X-trafik. Det krävs ganska mycket för att man ska ta ett aktivt initiativ på detta sätt och skriftligen anmäla en händelse.

Annons

Och vad händer med personen som till exempel inte ens riktigt kan förmedla det som hände?

Annons

Dessutom är den som åker färdtjänst beroende av färdtjänsten. Vilket också gör att rädsla för att förlora rätten till färdtjänst kan påverka benägenheten att anmäla tjänstefel och anmäla brott begångna av färdtjänstpersonalen.

Detta redaktionssidan är verkligen inte en förespråkare för kameraövervakning.

Men när det gäller färdtjänst är det faktiskt motiverat, med de uppgifter hufvudstadsbladet tagit fram i sin granskning, att alla färdtjänstresor bokförs.

Det skulle skydda resenärerna mot de rovdjur som tydligt finns inom färdtjänsten.

Lämna ett svar