ABB:s operationella resultat starkare än väntat


“Minska sjukfrånvaron med hjälp av Hälsoslussen”

Natalie Öberg är sjuksköterska på Hälsoslussen.
Natalie Öberg är sjuksköterska på Hälsoslussen.
Sjukskrivning är en utmaning som drabbar både anställda och arbetsgivare.

Men det finns hjälp att få.

– Skandias Hälsolås är ett bra verktyg. Det hjälper både anställda och företag att förebygga och hantera både fysiska och psykiska problem på arbetsplatser, säger sjuksköterskan Natalie Öberg.

Extern länk: Vill du också ha ett hälsosammare företag? Se hur du kan minska sjukfrånvaron och öka lönsamheten här

Natalie jobbar på Skandias partner Sophiahemmet Rehab Center (SRC). Hon är en av dem som bemannar Hälsoporten där kunder med Skandias vård- eller sjukförsäkring har tillgång till förebyggande hjälp, planerad vård, sjukvårdsrådgivning och rehabilitering.

Med Hälsoslussen går det att fånga upp problem i tid och förebygga kostsamma sjukskrivningar.

– Genom att ha låga trösklar blir det lätt och man vågar söka hjälp tidigt. Det ska vara enkelt, säkert och smidigt, oavsett om man är sjukskriven eller inte, säger Natalie Öberg.

Både anställda och arbetsgivare kan dra nytta av Hälsoslussen. Medarbetarna kan få snabb och professionell hjälp, förebygga sjukskrivningar och förbättra sitt välbefinnande. Arbetsgivare kan minska sjukfrånvaron, öka medarbetarnas engagemang och produktivitet och skapa en hälsosammare arbetsmiljö. Arbetsgivare kan också få hjälp med en behovsanalys och få förslag på lämpliga åtgärder samt komplettera med olika arbetsmiljö- och hälsotjänster.

— Vi är ett fantastiskt team av sjuksköterskor på Hälsoslussen och vi brinner för att hjälpa våra kunder. Vi är stolta över vår arbetsplats och att få vara med och få våra kunder att må bättre, säger Natalie Öberg.

Tidig hjälp lönar sig

När en kund kontaktar Hälsoslussen finns möjligheten att göra det digitalt eller per telefon och då får hon eller han prata med en sjuksköterska som har bred erfarenhet inom vården och är specialiserad på arbets- och hälsofrågor. Sjuksköterskan ska se till att individen får den hjälp hon eller han behöver.

– Våra kunder söker hjälp för många olika typer av problem och klagomål. Till exempel fysiska problem som knä- och ryggproblem eller högt blodtryck eller psykiska problem som depression, oro och ångest. De söker också hjälp för arbetsrelaterade problem som stress, konflikter och dålig arbetsmiljö.

– Ju tidigare du söker hjälp, desto större är chansen att du snabbt kan få ett bra resultat och må bättre, säger Natalie Öberg.

Bidrar till hälsosammare arbetsplatser

Faktum är att åtta av tio personer som har Skandias sjukförsäkring kontaktar Hälsoslussen innan de blir sjukskrivna. Det gör att du har möjlighet att fånga upp problem i tid och att förebygga kostsamma sjukskrivningar.

Hälsoslussen har också en hög kundnöjdhet vad gäller både digital och telefontillgänglighet. Kunder ger tjänsten ett genomsnittligt betyg på 4,5 av 5.

– Det roligaste med mitt jobb är att jag får hjälpa människor att må bättre och förbättra deras livskvalitet. Det är också givande att se hur Hälsoslussen kan bidra till att minska sjukfrånvaron och skapa hälsosammare arbetsplatser, säger Natalie Öberg.

Extern länk: Vill du också ha ett hälsosammare företag? Se hur du kan minska sjukfrånvaron och öka lönsamheten här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Skandia och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar