LÄS ÄVEN: Mobilitetsexperterna på Trump och övergången
Presidenten är inte allsmäktig. Trump hävdar att han bara vill vara diktator för en dag, många av oss tror att han förmodligen vill ha mer än så – men han har inte kontroll över stora delar av USA:s övergång. USA är mycket mer federalt än många inser, och övergången är oåterkallelig i nyckelstater som Kalifornien. Även IRA – Inflation Reduction Act, världens största klimatinvestering genom tiderna, är i stort sett redan intecknad och omöjlig att rulla tillbaka.
Minskad stimulans kan gynna oss. För europeiska och svenska fordonsspelare kan Trumps seger innebära en jämnare spelplan; de har konkurrerat med amerikanska och kinesiska aktörer som får mycket större statligt stöd, men det minskar nu. När USA och Kina dessutom höjer tullarna mot varandra blir det mer attraktivt att tillverka i Europa – om vi inte dras in i det handelskrigsliknande beteendet mellan stormakterna. Heart Aerospace som flyttade sin utveckling till USA, Northvolt som planerade tillverkning i USA, Volvo som bygger allt fler bilar i South Carolina och många andra har anledning att fundera på om fler ska flyttas till Sverige eller andra delar av EU.
Elon Musk är rationell. Hur kan Musk stödja Trump? Den frågan är svår att logiskt besvara och hans val har gjort många av oss extremt besvikna på honom. Men det har också inneburit att Trump har modererat sin syn på elbilar, som han tidigare kallade djävulens uppfinning men nu ser att marknaden kommer att skifta, om än inte så snabbt som Biden önskat. Musk vill förmodligen se minskat stöd för elbilar eftersom Tesla just nu ligger före konkurrenterna – ett försprång som bevaras genom minskat stöd. Men en minskad marknad för elfordon vill Musk inte se, och det är värt att notera att Trump lovade lägre kostnader för hushållen med generella skattesänkningar snarare än att specifikt fokusera på billiga fossila bränslen som Tidöpartierna. Kopplingen till energilagring och solenergi bör också gynnas eftersom Musk har intressen här – liksom övergången till autonom mobilitet.
Parisavtalet är bättre utan Trump. Det är en stor förlust att USA ser ut att lämna Parisavtalet igen, precis som förra gången Trump valdes. Men om USA fortfarande ska styras av Trump, och om han ändå vill motarbeta internationellt klimatarbete – ja, då är det bättre att USA inte är med än att det komplicerar och bromsar. Och historien visar att Parisavtalet kan klara sig utan USA – när de lämnade förra gången klev andra fram; länder men också amerikanska stater, städer och företag. Vi kan räkna med något liknande igen, nu med omvandlingen av transportsektorn i rampljuset eftersom det är en nyckel för att kunna leverera den “förstärkta handling” som krävs från varje parti vid nästa års COP.
Till sist: Sveriges roll är viktigare än någonsin. På kort sikt innebär valet av Trump kraftigt ökade utsläpp från USA, även om skillnaden mot Harris minskade när hon backade från tidigare krav på att stoppa fracking och inte ge tillstånd till nya oljeprojekt. Men ännu värre än den direkta effekten av valet av Trump kan vara den indirekta. Om andra länder tar USA:s förändring som en ursäkt för att bromsa förändringstakten är vi verkligen i trubbel. Det förhindras av prekursorer som ökar hastigheten på väg mot nettonoll. Sverige har hittills inte valt denna väg; med snabba utsläppsökningar riskerar vi att bli en varning istället för ett inspirerande exempel. Men regeringen har upprepade gånger slagit fast att vi måste vara ledande i klimatarbetet, för att det är lönsamt och för att omvärlden behöver det. Vårt tuffaste nationella klimatmål är just transportsektorns 2030-mål; en trovärdig plan för att nå målet är det bästa Sverige kan bidra med efter att Trump blivit omvald till president.