– Därför känns det extra roligt att vi snart tar steget mot att vara våra företagskunders huvudbank. Men den personliga servicen är minst lika viktig som tjänsterna, säger han.
Vill få kunderna att känna sig sedda och hörda
Som långsiktig partner behöver du lära känna kunden från början. Detta är utgångspunkten för de anställda på Northmill, som lägger mycket tid på kundsamtal, ofta i videomöten.
– Varje företags styrkor och förutsättningar ser väldigt olika ut, vilket inte alltid återspeglas vid första anblicken. I vår bedömning av nya kunder tar vi även med mer än vad som framgår av en kreditupplysning – såsom erfarenhet, kompetens och ambition. Först då ser vi den fulla potentialen. Det gör också att vi har en större öppenhet när det gäller att utvärdera ansökningar än vad storbankerna har, säger Victor.
Han berättar att många småföretagare idag känner sig bortprioriterade av de traditionella bankerna, som ofta tar lång tid att behandla sin ansökan – om de ens överväger det. Ofta är de också svåra att komma åt.
– Därför har vi satsat mycket på vår kundservice och kunderna behöver inte vänta länge när de ringer oss. Kundnöjdheten är också mycket hög, vilket vi är oerhört glada över. Våra flexibla finansiella lösningar är förstås en annan viktig del, fortsätter han.
Flexibel kontokredit är viktigt för många kunder
Northmill erbjuder sina företagskunder både lån och kassasystem och olika betalningslösningar. Lånet med flexibel kontokredit har varit särskilt eftertraktat:
– Hos oss betalar du bara ränta på de pengar du använder, resten står kvar på kontot utan räntekostnader. Det har inneburit en enorm trygghet för många av våra kunder som vet att de kan betala ut löner i tid varje månad, även om de själva fortfarande väntar på utbetalningar.
Snart en fullservicebank även för företagare
Snart kommer Northmill även erbjuda sparmöjligheter för sina företagskunder – förutom lån och betalningslösningar. Både konto- och kortlösningar kommer att lanseras under de kommande månaderna.
– Som småföretagare vill man bara att allt ska fungera – man har inte tid att sätta sig in i systemen bakom betallösningarna eller vänta i långa telefonköer hos olika bankleverantörer. Så efter årsskiftet kan våra företagskunder göra allt i en one-stop shop hos oss – sälja, spara, betala och låna snabbt och effektivt. Det blir ännu smidigare och mer fördelaktigt för dem, förklarar Victor. Och det är ett naturligt steg för oss, som vill bidra till att små och medelstora företag verkligen kan utnyttja sin fulla potential.
Om Northmill Bank
Northmill Bank grundades 2006 och har hjälpt över 2 500 entreprenörer och 600 000 privatkunder med finansiella tjänster skräddarsydda efter deras behov – från banktjänster till kontantsystem.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Northmill Bank och inte en artikel av hufvudstadsbladet