Putin har gratulerat Trump till segern


“Fordonsindustrin går nu från eufori till realism”

Steve Dawson, vd för SinterCast, ser en starkt växande marknad för sitt eget företag i spåren av strängare utsläppslagstiftning.
Steve Dawson, vd för SinterCast, ser en starkt växande marknad för sitt eget företag i spåren av strängare utsläppslagstiftning.
Trots boomen kring elektrifiering är en sak klar: förbränningsmotorn har en framtid. Det säger Steve Dawson, vd för svenska SinterCast, som specialiserat sig på teknik för lättare och effektivare motorer.

– Strängare utsläppslagstiftning har alltid gynnat SinterCast. Vi har en beprövad teknik, säger han.

Läs mer om SinterCast

En snabb och fullständig övergång till eldrivna tyngre fordon har av vissa setts som en oundviklig utveckling, även för tunga kommersiella fordon. Även om batteridrivna elfordon dominerar rubrikerna, har övergången visat sig ta längre tid än vad många från början förutspådde. Enligt Clean Fuels Alliance America och European Automobile Manufacturers’ Association var 96 respektive 97 procent av de kommersiella fordonen som såldes i USA och Europa förra året dieseldrivna. Endast 0,2 respektive 1 procent var elektriska.

För Steve Dawson, som är VD för SinterCast, som levererar processtyrningssystem för tillverkning av kompaktgrafitjärn, kommer utvecklingen inte som någon överraskning.

– Vi har varit tydliga med att en övergång till en elektrisk framtid kommer att ta längre tid än väntat, och att det kommer att behövas en mix av tekniker under lång tid framöver, säger han.

Som han ser det kan vi bara förvänta oss låg penetration av eldrivna tyngre fordon under de kommande fem åren.

– Jag tror inte att batteritekniken kommer att få den inverkan som många förväntar sig, för det har visat sig vara mer komplicerat än väntat. Åkerierna föredrar fortfarande räckvidden, tankningsmöjligheterna och den infrastruktur som den nuvarande tekniken erbjuder.

För SinterCast, vars tillverkningsteknik för kompakt grafitjärn (CGI) ökar effektiviteten och minskar utsläppen från dieselmotorer, ser han därför en växande marknad. Han framhåller att andelen tunga lastbilar i Europa som använder CGI förväntas öka från 40 procent idag till 80 procent 2028. Företaget räknar därför med att antalet sålda motorekvivalenter per år, som i dagsläget ligger på 3,5 miljoner, kommer att överstiga 5 miljoner år 2026 och nå 7 miljoner år 2029.

Det som driver tillväxten är strängare utsläppsregler och en efterföljande ökad efterfrågan på effektivare förbränningsmotorer.

En samling av motorerna där SinterCasts tillverkningsteknik för kompakt grafitjärn (CGI) har använts.
En samling av motorerna där SinterCasts tillverkningsteknik för kompakt grafitjärn (CGI) har använts.

– Det vi ser nu är att vi går från en era av eufori kring elektrifiering, till en era av realism. Strängare utsläppslagstiftning har alltid gynnat SinterCast, och det kommer att fortsätta att gynna oss. Vi har en beprövad teknik för mer hållbara motorer, säger han och fortsätter:

– Under de senaste 25 åren har vi sett en gradvis skärpning av utsläppslagstiftningen. Varje gång har motorerna fått bli renare. Steg för steg har även fler tillverkare gått över från konventionellt gjutjärn till CGI. Drivkraften är densamma nu och det är därför vi förväntar oss tvåsiffrig tillväxt för SinterCast fram till 2030, precis som vi har haft tidigare.

Steve Dawson tror också att fokus kommer att flyttas från själva motorn till bränslet. Han ser potential i nettonollbränslen som eFuels, förnybar diesel och vätgas – som snabbt vinner mark i både USA och Europa – eftersom dessa kan användas i befintlig infrastruktur utan att kräva stora investeringar.

– Motorerna är redan riktigt bra – kan vi använda renare bränslen blir det en win-win, säger han.

Företaget, som idag har 28 anställda, ser ingen anledning att utöka personalstyrkan de närmaste åren, även om man därför räknar med en starkt växande marknad.

– Vår affärsmodell är skalbar. Vi kan växa utan att behöva anställa fler. Våra kostnader kommer inte att öka förrän 2028.

Läs mer om SinterCast

Kom ihåg att investeringar både kan öka och minska i värde och att investerare kan förlora det investerade kapitalet. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sintercast och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar