Muslimska brödraskapet ligger bakom judehatet


Hot och hat mot judiska församlingar. Myter om judiska blodsoffer sprids i sociala medier. Attacker på judar som bär kippa.

Sverige har länge haft problem med antisemitism inom muslimska invandrargrupper, särskilt de med rötter i Mellanöstern.

I delar av den svenska allmänheten har det dock funnits en ovilja att lyfta frågan, när judehatet kommer från extremhögern har avståndstagandet varit tydligare.

Men efter terrorattackerna i Israel den 7 oktober, och det efterföljande firandet på svenska torg, kan ingen längre blunda för problemet.

Även om analyserna fortfarande är påfallande ytliga. Ofta stannar det vid fynd om att Sverige har haft stor invandring från muslimska länder eller att konflikten mellan Israel och Palestina väcker upprörda känslor.

För att effektivt kunna bekämpa antisemitismen behövs mer konkretion och skarpare diagnoser än så.

Forskaren Evin Ismail vid Norska Försvarshögskolan erbjuder båda. Förra året gjorde hon sin avhandling vid Sociologiska institutionen vid Uppsala universitet med avhandlingen “Det antisemitiska ursprunget till islamistiskt våld”.

Där belyser hon islams ideologi, världsbild – och judehat.

■■■

Antisemitism är ett relativt modernt fenomen i Mellanöstern. Relationer mellan judar och muslimer har historiskt sett inte präglats av samma hat, rasism och folkmord som mellan den judiska gruppen och kristna européer.

Men det förändrades efter bildandet av Muslimska brödraskapet 1928 och uppkomsten av den islamistiska ideologin.

Muslimska brödraskapet ville återställa till muslimer den värdighet som de trodde att de hade förlorat under imperialismen. Under tiden försökte nazisterna i Tyskland främja brödraskapet som en motvikt till Storbritanniens dominerande ställning i regionen. Genom dessa kontakter exporterades europeisk antisemitism till Mellanöstern.

Resultatet blev en giftig brygd där judarna fick skulden för muslimernas olycka, märk väl, långt före upprättandet av staten Israel 1948.

640@60
Evin Ismail är forskare vid Norska Försvarsakademin. Förra året publicerade hon en avhandling om islamistisk ideologi.

Foto: Försvarsakademin

– Under forskningen slogs jag av hur otroligt central antisemitismen är för islamistiska grupper. Det är verkligen kärnan. Islamism bygger på antisemitism och växte sig stark på grund av den. Du behöver det för din överlevnad. Det är en modern ideologi som inte riktigt går att skilja från den nazistiska ideologin, säger Evin Ismail.

Sverige som land har förlorat oerhört mycket på att staten har gett legitimitet åt en reaktionär rörelse.

Muslimska brödraskapets store tänkare heter Sayyid Qutb. Han är bland annat författare till den vitt spridda konspirationsteorin att det pågår ett evigt krig mot islam där judiska intressen påstås försöka förstöra muslimer och deras religion. I linje med det är offerskap ett viktigt tema i islamistisk ideologi, våld motiveras som självförsvar. Kriget kommer att pågå fram till domens dag då islamisterna äntligen kommer att styra hela världen.

Genom att omtolka olika koranverser och hadither försökte Qutb skapa ett teologiskt stöd för sina tankar. Därmed islamiserade han antisemitismen och gjorde det lättare för den att spridas bland muslimer, säger Evin Ismail i sin forskning.

Sayyid Qutbs tänkande har varit mycket inflytelserik. Avhandlingen visar att det påstådda kriget mot islam är en mycket viktig inspiration för Islamiska staten.

Detta gäller i allra högsta grad även Hamas, den palestinska grenen av Muslimska brödraskapet.

– Trots att Hamas stämplas som terrorist sågs den som talade om Muslimska brödraskapet som en våldsam rörelse före den 7 oktober som lite av en alarmist. Rörelsen har varit väldigt skicklig på att forma bilden av sig själv. Med hjälp av Qatar som stat och tv-kanalen al-Jazeera har de kunnat framställa sig som en moderat kraft, säger Evin Ismail.

I akademiska sammanhang har hon själv ibland mött kritiska reaktioner kring sitt val att forska om islamistisk antisemitism.

– En del har försökt ifrågasätta mina motiv. “Vill du visa att muslimer är dåliga?” Men att inte låtsas om dessa problem skulle vara att förminska muslimer. Det är snarare Muslimska brödraskapet som ger gruppen dåligt rykte genom att försöka framställa sig som vanliga muslimer och inte som representanter för en specifik och väldigt radikal ideologi, säger Evin Ismail.

■■■

Hur ska då antisemitismen bekämpas inom muslimska grupper i Sverige?

Evin Ismail menar att det är viktigt att försöka punktera de vanligaste konspirationsteorierna, som den om det påstådda kriget mot islam, och visa hur Qutb omtolkade hadither och koranverser för att passa Muslimska brödraskapets antisemitiska ideologi.

– Till och med jag, som har studerat länge, blev förvånad när jag insåg hur mycket islamister har förvrängt tolkningen av islam de senaste 80 åren. Man skulle kunna peka på andra tolkningar som fanns innan islamisternas dominans, säger Evin Ismail.

Det skulle också vara ett slag mot terrorismens grunder. Många av de värsta jihadistterroristerna i Europa de senaste åren har utgått från den ideologiska grund som lagts av Muslimska brödraskapet, visar hennes forskning.

En mer känslig fråga är vad man ska göra med de många svenska organisationer som har kopplingar till Muslimska brödraskapet.

Evin Ismail är positiv till att kontrollen över statsbidragen har skärpts de senaste åren – det gör att organisationer tvingats moderera sig och att de mest extrema grupperna inte får några pengar alls.

– Men Sverige som land har förlorat oerhört mycket på att staten har gett legitimitet åt en reaktionär rörelse och reaktionära tolkningar av religion. De kunde ha varit mer strategiska och investerat i andra konstellationer, säger hon.

Svenska judar riskerar att få betala dyrt för det misstaget.


Patrik Kronqvist är politisk redaktör och chef för hufvudstadsbladets ledarsida. Läs fler av hans texter här.


Experten på Muslimska brödraskapets verksamhet i Sverige
LÄS MER: Priset för antisemitism är farligt lågt i Sverige
LÄS MER: “Sverige ligger efter i debatten om brödraskap”

Lämna ett svar