Dubbelhöjning för SKF – här är dagens rekar


Upptäck din motivation och se bortom sektorer

4e4ea5f3 0f0d 4710 8c21 eba919cf920f.png?interpolation=lanczos none&crop=1.777778h:h;*,*&crop=w:0
I en sektor där män dominerar, är Saint-Gobain, en global koncern, i spetsen för förändring. Det är en vision som Annica Hagen, vd för Saint-Gobain Distribution Sverige, och hela företaget strävar efter att förverkliga.

Annica Hagen är vd för Saint-Gobain Distribution Sweden, en av koncernens två huvudgrenar, med tillverkning som den andra. Distributionsgrenen i Sverige inkluderar företagen Bevego, Dahl, Kakelspecialisten, Konradssons Kakel och Optimera som tillsammans omsätter cirka 20 miljarder kronor. Även om pipor, nonwovens, lakan och kakel inte är kategorier som vanligtvis förknippas med glans, är det precis så Annica Hagen ser det.

– Vi spelar en roll i att bygga upp Sverige på ett hållbart sätt, från grundläggande infrastruktur som vägar och avlopp till mer sofistikerade och synliga lösningar inom bygg och våtrum. Det är verkligen en sektor med stor attraktionskraft, säger hon.

Med tanke på att hennes position som koncernchef för Saint-Gobain Distribution Sweden är hennes tredje vd-roll, har hon en värdefull erfarenhet att dela med sig av.

– Organisationer fungerar som en stafett där alla bidrar med värde för att optimera det slutliga erbjudandet till kunden, säger hon och fortsätter.

– Som ledare är din huvudsakliga uppgift att koordinera människor, vilket gör sektorn till ett sekundärt fokus. Jag började min karriär som konsult och projektledare, men det var just drivkraften att samordna människor för att skapa maximalt värde för kunden som ledde mig till min nuvarande position, säger Annica Hagen.

För att locka fler kvinnor till sektorn tror hon på kraften i representation och strävar efter att själv vara en positiv förebild.

– När jag tillträdde som vd för Saint-Gobain Distribution Sverige, blev jag mött av jubel från många kvinnor inom organisationen. Alla behöver förebilder. Det kan vara utmanande att vara pionjär, men någon måste våga. Först då kan förändring ske över tid, säger Annica Hagen.

När hon ser framåt ser hon fram emot en spännande tid med förväntan.

– Vi är förberedda med flera spännande lösningar för våra kunder. Det finns många utmaningar att ta sig an, men med en fortsatt hög efterfrågan på bostäder och andra byggnader, avslutar Annica Hagen.

Om Saint-Gobain Distribution Sverige:

Saint-Gobain Distribution Sweden, en del av den globala koncernen Saint-Gobain, har en omsättning på cirka 20 miljarder kronor. Verksamheten innefattar Bevego, Dahl, Optimera, Kakelspecialisten och Konradssons Kakel och bidrar till hållbart byggande i Sverige.

läs mer här

Artikeln är framtagen av Brand Studio i samarbete med SGDS-gruppen och inte en artikel från hufvudstadsbladet

Lämna ett svar