Frukt och grönsaker räddar matpriserna | Ekonomi


640@60
Foto: Shutterstock / Shutterstock

Allt högre livsmedelspriser har varit en tung utgiftspost för svenska hushåll under lång tid.

Under det senaste året har priserna mattats av och flera ekonomer menar att tiden för de största höjningarna nu är förbi. Marssiffrorna från Livsmedelsprisundersökningen verkar vara ytterligare ett tecken på det.

För dagligvaror, där till exempel toalettpapper ingår, steg priset med marginella 0,1 procent jämfört med föregående månad. Priset på mat var stabilt.

– Många faktorer har gjort det billigare jämfört med toppen 2022-23, det handlar om transporter, förpackningar, energi och en del råvaror. Då ser man att behovet av prisökningar är mycket lägre, förklarar Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen, den senaste tidens utveckling.

Stoppad av

Höjningen på årsbasis skrivs samtidigt med 1,5 procent.

– Ökningstakten har verkligen stannat av och nu ligger man i den takt man skulle vilja ha, säger Ulf Mazur.

Uppdelat i olika produktkategorier märks dock skillnaderna. Produktkategorierna frukt och grönt noterade de tydligaste nedgångarna, 3,9 procent respektive 1,4 procent. Men enligt Ulf Mazur finns det naturliga förklaringar utöver att flera aktörer har lanserat olika kampanjer:

– Vi går mot högsäsong, men det har redan visat sig vara gynnsamma skördar som en effekt av bra väder i södra Europa, som i sin tur ger stora volymer.

Mjölk, grädde och ost stiger samtidigt i pris som en konsekvens av att avräkningspriserna till Arlas mjölkbönder ökade i början av 2024 – något som nu börjar märkas av konsumenterna.

Snart dags för inflationsresultat

Livsmedelsprisundersökningen presenterar sina resultat ett par dagar innan Statistiska centralbyrån (SCB) på fredag ​​redovisar inflationsresultat för mars och då även livsmedelspriser.

Resultaten mellan de två har dock skiljt sig åt. Medan Livsmedelsprisundersökningen rapporterade stigande matpriser förra månaden visade SCB:s mätning en mycket marginell ökning, 0,1 procent.

Hur kan dina siffror vara så olika?

– Det kan vara så att när det finns olika kampanjerbjudanden på varor så tar SSB hänsyn till det, vi tar inte hänsyn till det. Vi tittar bara på hyllpriser, säger Ulf Mazur.

Lämna ett svar