Lars Beckman är gullegris i SDs trollfabrik – hufvudstadsbladet


Det här är ett yttrande.Tidningens hållning är oberoende socialdemokratisk.

Ingen blir riktigt förvånad när Lars Beckmans inlägg i sociala medier dyker upp i Kalla Faktas granskning av Sverigedemokraternas trollfabrik. Jag är inte heller särskilt förvånad över att upptäcka att den 10 mars ett av de konton som drivs av SD, “Vita kränkta kvinnor”, återpublicerar ett av Lars Beckmans inlägg. Ett “skämt” om Magdalena Andersson.

Frågan är hur gynnar det dock Moderaterna att Lars Beckman är en älskling på Sverigedemokraternas trollfabrik, som jobbar för att “skita på Moderaterna”? Vilket du också gör. Sverigedemokraterna är Sveriges näst största parti. Men avståndet till Moderaterna är inte tillräckligt stort för att ge Sverigedemokraterna regeringsmakt.

Annons

Annons

De jobbar flitigt i partiets trollfabrik för att försöka ändra på det.

Lars Beckmans inlägg i sociala medier dyker upp i Kalla Faktas granskning av SD:s trollfabrik. Lars Beckmans inlägg i sociala medier dyker upp i Kalla Faktas granskning av SD:s trollfabrik.

Öppna bilden i helskärmsläge

Foto: Stina Dahle

Lars Beckman och andra kontroversiella högermän sitter alltid och skrattar åt att de inte kan kontrollera sina följare eller hur deras material används.

Det stämmer inte alls. Såvida inte dessa högermän är kretiner.

Det är tydligt att normalt tänkande människor har en uppfattning om vem som är mottagaren av ett meddelande och hur det kan tas emot. Och används. Visst kan ditt material kidnappas, men så är det inte när Sverigedemokraterna återpublicerar Lars Beckmans material i propagandasyfte. Hans tonalitet fungerar bland konservativa män, moderata SD-väljare vill vinna över, hans internetpersona har byggts post för post genom åren. Lars Beckman är idag en av ganska få rikskända riksdagsledamöter och har profilerat sig genom att bland annat attackera media. Ett strategiskt arbete som gjorde Lars Beckman framgångsrik.

Nu ger han och andra moderater legitimitet åt Sverigedemokraterna och blir etablerade röster som återpubliceras i Sverigedemokraternas nätkrig. Röster som återpubliceras av Sverigedemokraterna för att ytterligare höja ribban för vad som ska uppfattas som ett rimligt politiskt samtal.

Kvinnor är avslöjat av Sverigedemokraterna. Annika Strandhäll var en av de särskilt utsatta. Gång på gång dras “skämt” om vinkonsumtion och psykisk ohälsa för att etablera bilden av Strandhäll som oåterkallelig.

Annons

Magdalena Andersson i sin tur framställs som någon som vill krossa Sverige. Ett hot mot vårt land.

Annons

Det hela är förpackat som “humor”. Så att de som skolgårdsmobbare kan vråla “MEN DET ÄR BARA ETT SKÄMT! HAR DU INGEN HUMOR!” om kritik riktas mot den propaganda som metodiskt och målmedvetet används.

Och media faller för det. Trots att genom den politiska kommunikationens historia har humor och satir använts för att påverka opinionen. Det är inte bara skämt och satir. Det är politiskt strategiarbete, en metod vars historia och tillämpning utgör en självklar del av kurser i politisk kommunikation vid amerikanska universitet och högskolor. Av den enkla anledningen att det är ett effektivt sätt att bilda opinion och påverka valresultat.

Det som händer om man gör samma skämt tillräckligt många gånger, fast i olika former, är att det etablerar skämtet som sanning.

Det är antingen ingen slump att Strandhäll attackeras extra hårt. Hon är en av relativt få socialdemokrater som faktiskt är riktigt framgångsrika på sociala medier i sin kritik mot SD, och hon når även kvinnor. En grupp Sverigedemokraterna inte kan nå i dag. Vilket förstås inte är så konstigt eftersom kvinnohat är en viktig del av partiets propaganda. Som bekant tenderar kvinnor inte heller att dra nytta av konservativ politik utformad för män. Eller anti-abort.

Att SD nästan uteslutande verkar ha män anställda på sin kommunikationsavdelning och även anställer unga kvinnor till Riks för att 55-åriga män gärna tittar på unga tjejer, som du själv uttrycker det, gör Sverigedemokraterna ungefär lika attraktiva som herpes till kvinnor.

Annons

Media har misslyckats i sin recension av Sverigedemokraterna. Under årens lopp har det bara gjorts tafatta försök att granska Sverigedemokraternas propagandamaskineri, tills ETC tog ett bredare grepp, vilket TV4 nu följt upp på ett exemplariskt sätt med sin Wallraffande.

Annons

Vilket bara bekräftar vad alla som är engagerade i svensk politik redan vet. SD:s arbete kan ses i detalj, även offentligt. Samma berättelser som kommer upp gång på gång till försvar för Sverigedemokraterna i sociala medier av politiska motståndare till dem. Med en frekvens som egentligen bara lämnar två alternativa förklaringar till beteendet; stalker, och därmed kriminell, eller betald av SD. Partiföreträdare som på sina konton i sociala medier ägnat sig åt att dela material som utgör kritik mot partiet, för att styra SD-anhängare att fylla kommentarsfält och rikta hat mot politiska motståndare.

Sverigedemokraterna behöver inte ens betala folk för att föra krig på nätet, de gör det också helt kostnadsfritt för partiet, om de bara får besked om vilket kommentarsfält de ska gå till.

När man tittar på vad Sverigedemokraterna kallar humor är det uppenbart att de har låga tankar om talangnivån hos sina väljare. Vilket mannen på “Vita kränkta kvinnor” har svårt att dölja när ett av inläggen missuppfattas som kritik mot Jimmie Åkesson av följarna. Trots att två länkar är insatta för att ge direktiv om hur klippet ska tolkas. Då känner sig administratören tvungen att gå in och kritisera anhängarnas intelligens:

“Inlägget är bra, men verkar vara svårt att förstå skämtet för vissa trots överdriven förklaring av sammanhanget.”

Annons

I klartext; ni är idioter.

Det är partiet du röstar på, du som röstar på SD.

Kalla fakta granskning visar svart på vitt att Sverigedemokraterna ägnar sig åt desinformation och skapar falska åsikter. I likhet med bland annat Ryssland och Kina ägnar de sig åt påverkansoperationer. Sverigedemokraterna är det som bygger hela regeringen.

Civilförsvarsminister Carl-Oskar Bohlin sitter i regeringen och håller pressmöten om bland annat desinformationskampanjer mot Sverige.

När desinformation och påverkansoperationer orkestreras av Sverigedemokraterna är det däremot tyst.

Tills det visar sig att Sverigedemokraterna är dedikerade till att “skita på Moderaterna”.

Då agerar du.

Kanske inte så konstigt.

Det är trots allt Moderaterna som tagit upp hotet mot Sverige i regeringskansliet.

Lämna ett svar