Varning för kursras i Stillfront


“Smarta teknikförändringar håller produkterna relevanta längre”

Roland Revsäter, Director, Industrial IoT på Cognizant
Roland Revsäter, Director, Industrial IoT på Cognizant
Tidigare har det varit svårt för tillverkningsindustrin att kontinuerligt uppdatera produktportföljen utan både stora insatser och investeringar. I takt med att teknologier som Internet of Things (IoT), maskininlärning och molnlösningar smälter samman frigörs nu helt andra krafter för produktutveckling och för att bygga långsiktiga kundrelationer.

Finns det ett smart sätt att leverera produktförbättringar till relativt låg kostnad? Många tillverkande CTO:er vill förbli konkurrenskraftiga genom nylanseringar, men utan kostsamma förändringar av befintliga produkter. Här har IoT öppnat upp en helt ny värld, något som IoT-specialisterna Mobica, en del av Cognizant, arbetar med dagligen.

– Vi ser nu en ökad tillämpning av till exempel fler mänskliga gränssnitt genom taligenkänning, naturliga dialoger, intelligens och användaranpassad funktionalitet. Allt i syfte att hålla produkten relevant längre, medan den fortfarande används, säger Roland Revsäter som leder Cognizant Industrial IoT i Sverige.

Fler möjligheter att förbättra kundupplevelsen

Vilka tekniker är inblandade? Eftersom till exempel kameror, sensorer och AI-chip har blivit både billigare och mer avancerade finns det nu ett antal lösningar som i princip kan implementeras direkt: kameror kan kombineras med analysfunktioner och datorkraft, över-the- air technology ( OTA) som gör att viktiga mjukvaruuppdateringar kan ske via en central plattform istället för i varje enskild enhet, samt abstraction layer (HAL) som gör mjukvaruutvecklingen oberoende av hårdvaran, vilket förenklar produktutvecklingen.

– Många företag vill bygga en långsiktig relation med kunderna, en trend som är tydlig inom till exempel bilbranschen, säger Roland Revsäter. Vi hjälper själva ett stort nordiskt företag att implementera flera av dessa teknologier för att förlänga livslängden på produkterna, göra upplevelsen mer personlig och hjälpa sina kunder att göra hållbara val.

Nya insikter stärker förmågan att utvecklas

Fördelarna då? Förutom snabbare produktutveckling och säkrare produkter ger de sammankopplade lösningarna även nya insikter som gör det möjligt för tillverkaren att ytterligare avancera produktutvecklingen, möta kundernas behov och skapa fler intäktsströmmar. Tillsammans med kraften i AI kan en till synes enkel teknikförändring snabbt leverera stora vinster, öka innovationsförmågan och stärka kundrelationerna.

Läs mer i e-guiden “Sju enkla lösningar som överladdar tillverkarnas produkter”.

Läs mer om Cognizant här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cognizant och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar