Görans elchock: Laddade bilen för 105 000 kronor | Konsument


Torget i Borgholm för några somrar sedan. Det var här Göran Björstad laddade sin hybridbil.

Foto: ALEX LJUNGDAHL

Göran Björstad fick besked om att hans betalning – på nästan 105 000 kronor – inte gick igenom.

Göran Björstad säger att han trodde att det var ett skämt när han såg hur mycket el som hade gått åt.

Foto: Privat

Laddningen blev en elektrisk stöt för Göran. Bilden är tagen i ett annat sammanhang.

Foto: Jeppe Gustafsson / Shutterstock / Shutterstock Editorial / TT NYHETSBYRÅ

Det var i onsdags som Göran Björstad tog sin relativt nya bil, en laddhybrid från Kia, från hemmet i Byxelkrok till frisören i Borgholm.

Han parkerade bilen på Torget där han passade på att ladda den medan han var inne och klippte sig.

Efter ungefär en och en kvart avslutade Göran Björstedt laddningen. Då fick han ett meddelande om att betalningen inte gått igenom.

Elpris: Över 100 000 kr

I appen stod det att hans bil hade dragit 20 950,50 kilowattimmar (kWh) – och att han skulle betala 104 752,50 kronor.

– Nu hade jag inte 105 000 kronor på kontot, annars hade de dragit 105 000 kronor, säger Göran Bjerstedt.

När han laddar batteriet hemma brukar det ta runt 10 kWh, säger han.

– Så om jag är borta en timme kan jag inte bli av med 20 000 kilowattimmar. Det är flera gånger mer än vad jag gör av där jag bor.

20 000 kWh motsvarar ett års förbrukning av el för en genomsnittlig villa, eller tio års förbrukning för en mindre lägenhet.

Eways ansvarar för de nuvarande laddstolparna i Borgholm och när Göran Bjerstedt ringde till dem sa de att de skulle titta på saken och lovade att han inte behövde betala.

Eways: Det var så felet uppstod

På Eways säger tekniska chefen Lars Eliasson att det som har hänt är att det är laddstationens mätarställning och inte elförbrukningen som har rapporterats in i systemet.

“Detta kan hända om det finns ett kommunikationsavbrott mellan början av laddningen och slutet av laddningen eller om ett av värdena är korrupt”skriver han i ett mejl.

Det händer då och då men är ovanligt, konstaterar han.

“Det finns spärrar som gör att det inte kan dras från kundens konto och om det ändå skulle hända så återbetalas alltid felaktiga belopp”skriver Lars Eliasson.

Laddstationen har nu tagits ur drift för felsökning och systemleverantören har kontaktats “så att liknande fall inte uppstår”.

Lämna ett svar