Tyskland uppges överväga stopp för utländska bankförvärv


Så framtidssäkrar du din verksamhet – fem tips som kan få ditt företag att blomstra

Jerker Carlström, expert inom tillverkningsindustrin på Cepheo.
Jerker Carlström, expert inom tillverkningsindustrin på Cepheo.
Väx in i framtiden, med fler och smartare företag.

För många företag – inte minst inom tillverkningsindustrin – finns det mycket att vinna på en digital transformation som görs på rätt sätt.

– Det här har blivit extra aktuellt med AI:s ankomst. För att kunna konkurrera på dagens marknader måste man tänka helt annorlunda än tidigare, säger Jerker Carlström, expert inom tillverkningsindustrin på Cepheo.

Extern länk: Ta företaget in i framtiden med rätt partner – läs mer här

Jerker Carlström på IT-företaget Cepheo är specialist på digitalisering inom tillverkningsindustrin. Han konstaterar att det fortfarande finns mycket kvar att göra för att stärka konkurrenskraften för svenska industriföretag.

– För att kunna använda AI till sin fördel krävs bra data. Men med gamla IT-system är data ofta isolerade på öar och inte tillgängliga för de personer i verksamheten som skulle kunna använda den på rätt sätt. Det första steget på resan är därför att omvandla till digitala lösningar där data blir tillgänglig.

Digitalt partnerskap viktigt för tillväxt

Cepheo är en digitaliseringspartner med tillverkningsindustrin som ett av sina kompetensområden.

– När vi arbetar tillsammans med våra kunder kan vi hjälpa dem att identifiera vilka möjligheter som finns, och att förverkliga dem med hjälp av vår lösningsportfölj, säger Jerker Carlström.

Henrik Borg, vd på Cepheo, menar att ett partnerskap är en lösning som kan vara avgörande affärsmässigt.

– Är man expert på tillverkning är det svårt att också vara expert på hur verksamheten kan utvecklas digitalt. Men väljer man rätt partner med rätt kunskap blir 1+1 alltid fler än 2, säger han.

Henrik Borg är vd för Cepheo.
Henrik Borg är vd för Cepheo.

Jerker Carlström och Henrik Borg på Cepheo framhåller fem viktiga steg för företag inom tillverkningsindustrin som vill växa och fortsätta konkurrera på framtidens marknader:

1. Välj en partner för din digitala transformation.

– Det skapar ett strategiskt samarbete för kontinuerlig utveckling. I ett samarbete mellan partners uppstår nya möjligheter och skapar affärsvärde, säger Jerker Carlström.

2. Välj molnbaserade lösningar.

– Många branscher har fortfarande fastnat i gamla, förlegade lösningar som förhindrar möjligheten att fatta datadrivna beslut. Det börjar bli avgörande att gå över till moderna lösningar för att förbli konkurrenskraftig, säger Jerker Carlström.

dd5e31fa c82b 4c4f 81db 687e66808c03.jpeg?interpolation=lanczos none&crop=1.781076h:h;*,*&crop=w:0

3. Skapa en plattformsstrategi.

Genom att använda en plattform, som Microsoft Dynamics 365, skapar man helt andra förutsättningar för tillväxt, säger Henrik Borg.

– Vi ser ett stort värde i att basera ditt ekosystem på en plattform där du har möjlighet att växa med plattformen. Här samlas gemensam, delad data in och sammanhängande processer skapas.

4. Inkludera AI som en del av din strategi

– Företag i Sverige är på väg att hamna på efterkälken eftersom de inte jobbar strategiskt med AI. AI måste inkluderas i strategin för att driva innovation och gynna konkurrenskraften. Utvecklingen går snabbare på andra marknader, vilket blir ett problem för svenska företag, säger Jerker Carlström.

5. Förstå vilken tillgång din data är

– Produktionsverksamheter är några av dem som genererar mest data, men en väldigt liten del används idag.

Det handlar till exempel om data som samlas in av maskinerna i produktionslinjen, data skapad i affärsapplikationer och extern data från till exempel kunder och leverantörer.

– Det är viktigt att ta kontroll över sin data och göra den tillgänglig i verksamheten för att möjliggöra innovation, säger Jerker Carlström och konstaterar att möjligheterna med AI begränsas idag av att data inte finns tillgänglig.

– När data finns tillgänglig är det lätt att tillämpa AI för att börja bygga en förståelse för din data och skapa insikter. Det är en av alla saker som vi som digitaliseringspartner kan hjälpa tillverkningsindustrin med; att förstå hur man sammanför allt till en helhet och dra nytta av all din data.

Extern länk: CEPHEO – en digitaliseringspartner för framtiden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Cepheo och inte en artikel av hufvudstadsbladet

Lämna ett svar