Så branschdrömmen är att hitta ämnen som det finns gott om, och som gör batterierna billigare, säkrare och mer miljövänliga. Northvolt anser sig ligga långt framme.
– Problemet har varit att ta bort dessa metaller och samtidigt få en tillräckligt hög energitäthet i materialet. Våra celler är bäst i klassen, hävdar Anders Thor, global kommunikationschef på Northvolt.
Energiinnehållet i Northvolts nya celler är 160 wattimmar per kilo, vilket enligt företaget är marknadsledande och upp till dubbelt så högt som i andra rena natriumjonbatterier med samma material. Som jämförelse har dagens litiumjonbatterier en energitäthet på långt över 200 wattimmar per kilo.
– De här batterierna är avsedda för energilagring, vilket till exempel är ett sätt att göra vindkraftverk och solceller ännu mer attraktiva energikällor. Våra celler blir billigare och tål mer värme – det är bra för marknader som Indien, Mellanöstern och Afrika, säger Anders Thor.
Utvecklingen är gjord vid Northvolts forskningslaboratorium i Västerås och i Uppsala på företaget Altris, som delägs av Northvolt. De första batterierna från en testproduktion kommer att nå kunderna nästa år.
– Det blir kommersiell produktion lite innan slutet av decenniet, men var i världen är ännu inte bestämt.
I natriumjonbatteriet används kol istället för dagens grafit och ett salt som kallas “preussiskt vitt” ersätter dagens oxid av litium, nickelmangan och kobolt (NMC).
– Vi kommer att fortsätta forska om ett natriumbatteri för fordon också, men det ligger ett antal år framåt, säger Anders Thor.
Läs mer: Northvolt investerar i fabrik i Kanada