Amos Rex rekryterar Arkdes omstridde chef Kieran Long


Svensk-britten Kieran Long föreställde sig knappast när han studerade engelsk litteratur i Cardiff i slutet av 1990-talet att han en dag skulle leda ett konstmuseum i Helsingfors. Men livet är underbart och dess vägar outgrundliga.
Nu tar Long, 46, över Amos Rex från Kai Kartio, 62, som har lett museet sedan starten 2018, medan Kartio, i väntan på pensionering, blir senior rådgivare.
Rekryteringen av Long har skett i hemlighet och han är importerad från Sverige där han varit föreståndare för Statens centrum för arkitektur och design, Arkdes, sedan 2017. Innan dess var han chef för enheten design, arkitektur och digitalisering på Victoria & Albert Museum i London. Dessförinnan arbetade han som journalist och kritiker för bland annat Evening Standard och BBC.
Long verkar lockas av tanken på att komma till Finland och börja arbeta för en privat aktör, utan att behöva agera som en statlig myndighet och tänka på samhällsnyttan.
– På Amos Rex har jag en känsla av att publiken bjuds in att uppleva något, med kroppen och hjärnan. Och att den får ta sina egna beslut.

Museet, tycker han ska vara en plats för intellektuell frihet, en plats där fantasin kan blomstra och där saker kan föreställas. Mycket handlar om att behandla besökare lika.
– Om du går in på en bar och någon säger till dig “kom hit, jag vill lära dig något”, så pratar du knappt med personen. Men om den frågar om den kan berätta en rolig historia är det mer sannolikt att du lyssnar.
Long tror på att göra museer tillgängliga som offentliga rum, för såväl medborgare som icke-medborgare. Det är med beundran han iakttar hur Ode centralbibliotek har ansträngt sig för att göra sig tillgänglig för många olika publiksegment.
Long har besökt Helsingfors flitigt de senaste åren. Det första besöket hos Amos Rex skedde dock först i våras, efter att ledningen talat.

Kieran Long tror på att göra museer tillgängliga som offentliga utrymmen, för såväl medborgare som icke-medborgare.

Foto: Pressbild/Cata Portin

Amos Rex beskriver han som ett resursrikt museum med sina nästan femtio anställda. Och han upplever Helsingfors som en dynamisk stad, där byggandet pågår samtidigt som demografin förändras. Migration är ett exempel på ett socialt fenomen som formar samhället kraftfullt och ställer helt nya krav på kulturinstitutioner.
Kieran Long har visioner för Amos Rex framtid, men hans rollbesättning är inte på något sätt okontroversiell. I flera artiklar, framför allt i hufvudstadsbladet, har han fått utstå kritik för dålig arbetsmiljö, maktfullkomlighet, att han tagit åt sig äran för andras arbete och att myndigheten misskötte sitt uppdrag. I andra forum har hans ledarskap beskrivits som hårdhänt, med inslag av “regelbundna utskällningar och plötsliga uppsägningar”.
En utdragen upphovsrättstvist mellan Arkdes och två artister har enligt uppgift resulterat i fakturor på nästan 1,7 miljoner kronor för juridiska tjänster och PR-konsultationer.

Så sent som i somras Statskontoret genomförde en omfattande myndighetsanalys av Arkdes. Enligt analysen fullgjorde myndigheten sitt uppdrag i flera avseenden, även om verksamheten behövde utvecklas. Arbetsmiljön beskrevs som “ansträngd”, vilket även gällde relationen till facket.
Kieran Long vill inte svara eller kommentera kritiken, eftersom han anser att den är obefogad. Men han hänvisar till tre dokument som talar emot bilden av honom i media: ett pressmeddelande med en dom av kulturminister Parisa Liljestrand när hans förordnande förlängdes i början av året, ett brev till Kulturdepartementet där sjutton anställda uttryckte sitt stöd för Long, och ett uttalande från museets öppenhetsråd, som övervakar verksamheten. I breven från de anställda och insynsrådet beskrevs DN-artiklarna som osminkade, ett obefogat personangrepp och ett försök att hämma Arkdes potential.
Den kritiska mediebevakningen ser Long som ett uttryck för en kultur av driv mot chefer. Enligt honom har körningarna redan resulterat i två självmord. Han kopplar också sin sårbarhet till att han inte är svensk och har saknat fotfäste i den styrande eliten. Enligt honom har körningen varit psykiskt tung.
Att Long fick förnyat förtroende för Arkdes ledning så sent som i vintras säger enligt honom sitt tydliga språk, liksom att han intervjuades vid fem tillfällen inför anställningen på Amos Rex, vilket gav rekryterarna i Helsingfors en möjlighet. att bilda sig en egen uppfattning.

Kieran Long har kommit till Helsingfors för att hantera snarare än att förändra.

Foto: Pressbild/Cata Portin

Uppdraget i Helsingfors, säger han, är ett helt annat än i Stockholm.
– Min uppgift på Arkdes var att förändra allt. Det var en institution i djup kris. Vi har byggt om varje del av verksamheten, och gjort stora förändringar i personalstyrkan. Det är aldrig lätt.
Amos Rex å andra sidan han beskriver som en framgångsrik institution med en framgångsrik verksamhet.
– För mina medarbetare är det viktigt att de vet att jag är otrolig engagerad att skapa en bra arbetsmiljö och en plats där alla kan bidra. Allt jag vill är att vi ska fatta beslut tillsammans och skapa en bra framtid för Amos Rex.

Konstföreningens vd Stefan Björkman säger att Kieran Long uppfyller det centrala kravet att tillföra konstscenen i Helsingfors något nytt. Han menar att Long har både den bakgrund och framtidsvision som behövs.
Vilka egenskaper gör Kieran Long särskilt lämplig?
– Kombinationen av gedigen konstnärlig kunskap och platsens vision.
Kieran Long har kritiserats i skarpa ordalag i Sverige. Hur har du reagerat på kritiken mot honom?
– Uppdragen är helt olika. Long fick i uppdrag att omvandla en statlig institution. Här gäller det att bygga vidare på det framgångsrika arbete som Kai Kartio påbörjat. I varje ledares karriär finns det verkligen tillfällen då det finns möjligheter att lära sig. Jag tycker att det har varit en tuff period och att han har blivit en bättre ledare genom den.
Vad har övertygat dig om att kritiken mot Long inte är ett hinder för att leda Amos Rex?
– Kritiken har inte varit enhällig, men det har varit olika åsikter. Vi har tagit referenser och diskuterat med personer som arbetat med honom om bakgrunden till kontroversen.
– Ingen har ifrågasatt att det arbete han har gjort har resulterat i en hög konstnärlig nivå.
Amos Rex ägs av Konstsamfundet som är minoritetsägare i Hufvudstadsbladet. hufvudstadsbladet ingår i Bonnier News-gruppen som är majoritetsägare i Hufvudstadsbladet.
Kieran Long tillträder sin nya tjänst i februari 2024.

Fakta.Kieran Long

Född: 19 augusti 1977.

Familj: Gift med designern Sofia Lagerkvist. En son.

Träning: BA i engelsk litteratur i Cardiff 1998.

Karriär som journalist: Arbetade med Icon Magazine 2003–2006 och som chefredaktör för Architects’ Journal and Architectural Review 2007–2009. Gjorde flera program för BBC. Arkitekturkritiker vid Londonbaserade Evening Standard 2010–2014.

I museivärlden: Biträdande intendent till David Chipperfield vid arkitekturbiennalen i Venedig 2012. Chef för avdelningen för design, arkitektur och digitalisering vid Victoria & Albert Museum i London 2014–2017. Överintendent för museet för arkitektur och design Arkdes i Stockholm sedan 2017. Ny museichef för Amos Rex i februari 2024.

Om kulturjournalistik: ”När jag slutade 2011 var tiderna inte särskilt bra för journalistiken, särskilt för specialiserade tidningar. Men nu börjar det vända. Jag ser ett växande oberoende tryck i världen av konst, arkitektur och design.”

Läs mer om Arkdes och DN:s recensioner här.

Lämna ett svar