71 rulltrappor måste bytas – miljardnota för SL


Citybanan är en sex kilometer lång tunnel för pendeltåg som går under centrala Stockholm mellan Tomteboda och Stockholms Södra. För sju år sedan invigdes med buller och smäll de två stationerna Stockholms City och Stockholm Odenplan, som ligger längs Citybanan.

Men redan från början stationernas många rulltrappor har dragits med tekniska problem. 2018 sprattlade en rulltrappa och började röra sig olycksbådande snabbt åt fel håll. När den plötsligt gick ner istället för upp skadades en kvinna.
– Det var en återvändsgränd, alla föll baklänges i ett fritt fall. Det är bara tur att fler personer inte skadades allvarligt, sa SL:s dåvarande vd Caroline Ottosson efter händelsen.
När rulltrappan undersöktes upptäckte att en växel som enligt SL var designad för att hålla i 30 år var både rostig och sliten. Då togs beslut om att rulltrapporna skulle inventeras.
Nu meddelar SL att hela beståndet, alltså alla 71 rulltrappor, måste bytas ut, ungefär Lokaltidningen Mitt i var först med att rapportera.
– Rulltrapporna upphandlades och installerades av Trafikverket som också byggde stationerna. Redan innan vi tog stationerna i bruk upptäckte vi att rulltrapporna inte var av den kvalitet som vi hade krävt. Ganska snart kom vi fram till att de inte skulle hålla i 30 år som en rulltrappa brukar göra, säger Claes Keisu, pressinformatör på SL.
Men du beställde dem ändå?
– Ja, de var där. Det är ingen liten sak att bygga en rulltrappa. Det är väldigt komplicerat.
SL konstaterar nu att rulltrapporna behöver bytas ut om 20 år, men att stänga stationerna och därmed lägga ner pendeltågstrafiken är inget alternativ. Det gigantiska arbetet kommer därför att ske successivt under en period på runt tio år.
– Vi börjar arbetet nästa år, säger Claes Keisu.

2018 skadades en kvinna när en av Citybanans rulltrappor började gå åt fel håll.

Eftersom stationerna ligger långt under jorden och rulltrapporna är utrymningsvägar, ett visst antal av dem måste alltid fungera samtidigt.
– Om vi ​​inte har tillräckligt med rulltrappor måste vi stänga stationerna av säkerhetsskäl.
När det gäller de svindlande kostnaderna säger Claes Keisu att rulltrapporna förr eller senare skulle ha behövt bytas ut ändå.
– Nu kommer kostnaden tidigare än vi hade velat. Men detta måste göras.
Hur känns det för SL att behöva byta ut 71 rulltrappor efter bara sju år?
– Det är klart att det är tråkigt att behöva börja med det här redan nu. Men alla rulltrappor kommer inte att bytas ut efter sju år. De sista utbytena sker efter 17 år. Anledningen till att vi behöver så mycket tid är just att vi hela tiden måste ha rulltrappor igång.

Notan kommer att landa på Region Stockholms bord trots att det är Trafikverket som upphandlat och installerat de rulltrappor som kommer från storföretaget Otis.
– När vi gjorde en slutreglering av Citybanan tillsammans med Trafikverket behövde vi inte betala 120 miljoner som vi hade fått betala om allt varit i sin ordning. Så vi fick lite ersättning, säger Claes Keisu.
Du kan lägga till miljardnotan de merkostnader det innebar för SL att åtgärda de många fel som rulltrapporna konstaterades ha.
– Jag har inte den summan, men det är flera miljoner. Otis har täckt alla garantirelaterade fel under garantiperioden, men det har tyvärr gått ut.
Resenärer kan förvänta sig mycket problem medan förändringarna pågår.
– Den befintliga rulltrappan ska demonteras, sedan ska nya delar fraktas dit och rulltrappan ska sedan byggas på plats. Vi brukar räkna med att det tar cirka tio veckor att byta ut en rulltrappa i tunnelbanan, men vissa av dessa rulltrappor är väldigt långa så det kan nog ta ännu längre tid, säger Claes Keisu.
Läs mer:
SL förbjuder elskotrar i tunnelbanan på grund av brandrisk
Stockholmarna är mest missnöjda i Norden med pendlingen
SL:s vapen mot lövglidning: Stålkulor och sand

Lämna ett svar