Så kan du hitta och investera i lovande och onoterade tillväxtbolag
EXTERN LÄNK: Läs mer om Nordea Private Bankings erbjudande
Sverige har en av världens starkaste techsektorer. I förhållande till vår befolkning tenderar vi att placera oss i toppskiktet i olika internationella undersökningar vad gäller antalet mångmiljarddollar techbolag och volymen riskkapital.
På ett halvt decennium har flera svenska techföretag vuxit från nästan ingenting till att bli världsledande inom sin kategori. För investerarna har denna utveckling resulterat i en värdeökning som i många fall vida överstiger aktiemarknadens.
Men historisk avkastning är som bekant ingen garanti för framtida avkastning. En utmaning för den som vill investera i unga – och potentiellt snabbväxande – teknikdrivna företag är att kunna skilja agnarna från vetet.
Finansiering kan öka tillväxten
En annan viktig sak att tänka på är att växande techföretag på många sätt har helt andra förutsättningar än mer traditionella företag.
Ofta måste de offra tidig lönsamhet till förmån för tillväxt – och för att överbrygga klyftan behövs kapital. I gengäld kan tillväxtföretag, när de väl har organisationen och erbjudandet på plats, ofta växa betydligt snabbare än andra företag. Och det på en global marknad.
Detta är en del av bakgrunden till Nordea Startup & Growth, ett specialistteam inom Nordea som specifikt stöttar tillväxtföretag.
– Vi har och har haft flera enhörningar i vår portfölj, alltså startupbolag som värderas till över en miljard dollar. Men det är relativt svårt för investerare att hitta riktigt bra onoterade företag i ett tidigt skede. Därför är det väldigt roligt att kunna erbjuda våra Private Banking-kunder möjligheten att träffa och investera i företag vid olika tillfällen i deras tillväxtresa och kapitalresa – både på pre-seed-nivå, seed-nivå och scale up-nivå, säger Maria Smith. , som är ansvarig för laget.
Kapital och idéer möts
Hon understryker att det är viktigt att förstå tillväxtföretagens speciella förutsättningar. Traditionella mått – som används vid investeringar på aktiemarknaden – ger sällan en rättvis bild av hur onoterade tillväxtbolag faktiskt har det. Istället kan andra indikatorer vara mer betydelsefulla, som hur länge pengarna kommer att räcka, eller hur snabbt företagen kan anpassa sig till lönsamhet om viljan finns.
– Det är framtidens stora svenska företag och vi måste investera i dem, och ge förutsättningar för tillväxt både i form av rådgivning och möjlighet till kapital. Vi arbetar därför aktivt med att föra samman dessa företag med våra Private Banking-kunder och andra investerare. Finansiering via banken är naturligtvis också viktig här, liksom våra stora internationella nätverk, säger Maria Smith.
Möjligheten att bidra med sin kunskap och kompetens är – utöver potentialen för avkastning – en viktig drivkraft för många investerare som investerar i tech och tillväxt. I Nordea har Private Banking och Startup & Growth därför gått samman för att underlätta mötet mellan investerare och entreprenörer.
Ett av verktygen är matchmakingmöjligheter, som digital “speed dating”, där investerare och affärsänglar får möjlighet att träffa relevanta företag och entreprenörerna bakom dem.
– Relationer är viktiga och vi vill göra det lättare för rätt investerare att träffa rätt företag, så att både tillväxtföretag och deras investerare kan få en riktigt trevlig resa.
Från en halv miljon och uppåt
Vem brukar då investera i dessa företag? Enligt Maria Smith träffar de ängelinvesterare på flera olika nivåer, helt enkelt för att portföljbolagen är så olika.
– De flesta investeringar är kanske från runt 500 000 kronor och uppåt. Det finns dock ingen övre gräns. Vi hanterar företag som precis har börjat sin resa och de som redan värderas i miljardbelopp. Så jag skulle faktiskt säga att alla som är intresserade av att investera i spännande onoterade bolag är välkomna att kontakta sin Private Banking-rådgivare och delta på ett av våra event.
Observera att innehållet i denna artikel endast är för marknadsföringsmaterial och allmän information. Innehållet ska inte tolkas som personlig rådgivning, erbjudande eller som en rekommendation i något avseende från Nordeas sida. Ingående av separata avtal och villkor krävs för att använda Nordea Private Bankings utbud av tjänster.
Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nordea Private Banking och inte en artikel av hufvudstadsbladet