EU:s tullar i Kina blir en rysare


Det var i september förra året som bomben släpptes blåst. EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen beordrade en utredning av Kinas subventioner till sin elbilssektor.

Kinas elbilar tar över Europa. Och det går fort. En av fem elbilar tillverkas nu i Kina, enligt Schmidt Automotive research.
Biljobben är i fara, sa von der Leyen när utredningen inleddes.
En höjning av de kinesiska tullarna från 10 till mellan 25 och 30 procent stod på spel. Det skulle äga rum under andra halvåret 2024.
Men USA:s president Biden infördes redan i maj 102,5 procent för Kina-producerade elbilar.

Tullmäklare.  Åtminstone för elbilar från Kina.

EU kunde inte vara sämre. Den 4 juli kom budskapet från EU. Det fanns preliminära tullar på elbilar tillverkade i Kina.
För Volvo och Polestar är det en veritabel stöt. Deras kinesiska huvudägare Geely är själva målet för von der Leyen eftersom Geely samtidigt lanserar det nya elbilsmärket Zeekr i Europa.
Geely – och därmed både Volvo och Polestar – fick 20 procents förhöjd tull, vilket lades till de 10 procent som fanns där tidigare.
Om Volvo debiterade kunden hela tullhöjningen på 20 procent skulle den billigaste EX30:an stiga i pris från 429 000 kronor till 515 000 kronor. Du vågar inte – men det har Volvo Cars vd Jim Rowan redan Uppfostrad priset på instegsvarianten med 5 procent till 449 000 kronor. Fler kan komma.
För kämpande Polestar är införandet av tullar dömt. Förluster på flera miljarder dollar uppstår. Hoppet om överlevnad vilar på två nya kinesisktillverkade lyxmodeller – Polestar 3 och 4. Lanseras med kirurgisk precision samtidigt som tullarna införs.
Om tullarna betalas av kunderna skulle priset på Polestar 3 höjas med 200 000 kronor upp till 1 160 000 kronor. För Polestar 4 stiger priset med 140 000 kronor till 840 000 kronor.
Klunk.
Polestars pressavdelning säger att priserna inte kommer att höjas.

Istället börjar produktionen av Polestar 3 i USA “i slutet av sommaren” och Polestar 4 i Sydkorea senare i höst. Men räkna med maximal kapacitet först 2025 och att Polestar säljer bilar med förlust just nu.
Till och med BYD och Chery försöker nu desperat att styra om produktionen till Europa.
De flesta europeiska tillverkare tillverkar sina elbilar på hemmaplan. Ändå drabbas bland annat BMW:s kinesisktillverkade lilla Mini och Volkswagenägda Cupras SUV-coupé Tavascan.
Enligt Reuters, med hänvisning till två källor, överväger EU-kommissionen lägre tariffer för just dessa modeller, eftersom de ägs av europeiska koncerner. Liknande sänkningar för Volvos EX30 finns inte på bordet. Volvo ses av EU som Geely-ägt – det vill säga kinesiskt.
Det finns bittra nyheter på Torslanda.

Ursula von der Leyen - tulltjänsteman som ser Volvo som kines.

Vad är bakgrunden till tullarna – egentligen?
1. För det första höll europeiska märken fast vid stora och lönsamma dieselbilar för länge. De misslyckades med att säkra hela värdekedjan av elbilar med batteritillverkning och råvaror. De är också sena med att införa effektiva produktionsmetoder.
2. Samtidigt tog kinesiska bilföretag, men även Tesla, stora steg framåt inom elbilsutveckling, mjukvara och produktionsmetoder. De är därför stora hot.
3. De kinesiska företagens hemmamarknad sjönk – och de vände sig mot Europa. Med stor framgång.
4. Enligt flera källor i branschen är en stor motivation för von der Leyen bakom kulisserna att mildra den övergång till färre biljobb i EU som elbilstillverkning innebär. Om Kinabilarna stoppas under ett par år kommer massuppsägningar att undvikas.

Men nu hotar Peking med repressalier.
Tyska varumärken är nära kopplade till diktaturregimen och extremt sårbara. Audi har sex fabriker i Kina, BMW tvåMercedes ett fabrik och Volkswagen som helhet 33 fabriker. Och de säljer över en tredjedel av alla sina bilar i Kina, enligt analytikerföretaget Schmidt Automotive.
Frankrike har också starka intressen på den kinesiska marknaden med lyxvaror och flygindustrin och Geely har satsat stort i Västsverige.
Nu då?
Tullarna beslutas slutgiltigt den 5 november. För att stoppa dem krävs kvalificerad majoritet där minst 15 länder och 65 procent av EU:s befolkning säger nej.
Det är en lång väg att gå.
När det nyligen röstades inofficiellt sa, enl Reuters, ett dussin EU-länder ja, inklusive Frankrike, Italien och Spanien. Elva avstod från att rösta, däribland Sverige, Finland och Tyskland och flera sa nej – däribland Ungern och Slovakien.
Nu börjar lobbyverksamheten där temperaturen stiger. Mycket står på spel.
Trafikljus: Grönt
Många intressanta mindre elbilar kommer ut nästa år.

Lämna ett svar